لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

عبدالله عبدالله شدیداً رئیس جمهور غنی را مورد انتقاد قرار داد


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان اولین بار بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی بر رئیس جمهور اشرف غنی با شدت انتقاد کرد.

او بعضی از مقرری‌های را که توسط رئیس جمهور اشرف غنی صورت گرفته به سوال رو به رو ساخت و یک سلسله تصامیم رئیس جمهور را نادرست خوانده و گفت که در این مورد با رئیس جمهور با تفصیل صحبت خواهد کرد.

انتظار می‌رود که رئیس جمهور افغانستان فردا شنبه در مورد اختلافاتی صحبت کند که رئیس اجرائیه روز گذشته به آن اشاره نمود.

رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله دیروز در یک اجلاس جوانان بر رئیس جمهور اشرف غنی انتقاد کرد که ماه‌ها می‌شود زمینه صحبت یک به یک را با او فراهم نساخته است.

عبدالله: کسی که حوصله بحث را نداشته باشد لیاقت ریاست جمهوری را هم ندارد.
عبدالله: کسی که حوصله بحث را نداشته باشد لیاقت ریاست جمهوری را هم ندارد.

وی گفت:

"محترم رئیس صاحب جمهور افغانستان خودت وقت نداری که با رئیس اجرائیه ات در ظرف سه ماه حداقل دو ساعت یا یک ساعت تنها یک به یک ببینی. پس وقت شما بزرگوار در چه سپری می‌شود. اما کسی که حوصله بحث را نداشته باشد لیاقت ریاست جمهوری را هم ندارد."

در رابطه با ایجاد اصلاحات در سیستم انتخاباتی کشور او بر رئیس جمهور انتقاد کرده و گفت که حکومت وحدت ملی در آغاز تشکیل خود به مردم وعده داده بود که اصلاحات را عملی خواهد کرد.

عبدالله عبدالله تعیین بعضی از افراد را در مقامات حکومتی از سوی رئیس جمهور، مورد سوال قرار داد.

نادر نادری رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان
نادر نادری رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان

عبدالله عبدالله به تعیین نادر نادری بحیث رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی اشاره کرده و گفت که این گونه تصمیمات با تعهدات که به مردم صورت گرفته بود در مغایرت می‌باشد.

وی افزود:

" وقتی که یک نفریکه چهار روز در یک اداره حکومتی کار نکرده مسئول اصلاحات اداری کل مملکت شود، حتماً ما در آن نظر داریم."

روز سه شنبه در یک اعلامیه ارگ ریاست جمهوری گفته شده بود که بخاطر سرعت بخشیدن به روند اصلاحات اداری نادر نادری به حیث رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی تعیین شده‌است.

رئیس اجراییه در رابطه با تعیین لوی څارنوال گفت، کسی را که به این چوکی پیشنهاد کرده بودند، او از وی امتحان گرفت و این فرد هیچ مسلکی نبود.

رئیس اجرائیه بر کارکردهای وزارتخانه‌ها هم انتقاد کرده و گفت که در وزارتخانه‌ها کار نیست و بدون مشوره وزرا ستایش می‌شوند:

"وزارت‌ها فلج، وزارت‌ها خواهر و خواهر خوانده، برادر و برادر خوانده و برادر اندر دارند. یک وزیر را مدال وزیر اکبرخان می‌دهند. مدال وزیر اکبرخان دادن به یک وزیر این یک بحثی است که باید در داخل حکومت صورت بگیرد. کابینه افغانستان باید بحث کند که در اینجا همینطور یک دستآورد است یا نه؟"

عبدالله عبدالله همچنان افزود، مردم از حالات کنونی کشور راضی نیستند و از وی شکایت می‌کنند که چرا این کار را چنین نکردی و چرا بر موضوع تأکید نکردی. در رابطه با موضوع تذکره‌ها آقای عبدالله گفت که رئیس جمهور این کار را نهایی نکرده‌است.

رئیس اجرائیه در اشاره به جسد حبیب الله کلکانی اظهار داشت که مردم می‌خواهند جسد آقای کلکانی دوباره به خاک سپرده شود ولی رئیس جمهور این موضوع را تأخیر می‌کند و این مشکل حل ناشده مانده‌است.

حکومت وحدت ملی افغانستان در اواخر به فشارهای زیاد نظامی در هلمند و بعضی دیگر ولایات رو به رو می‌باشد که جنگ‌های شدید در آنها جریان دارد، اما اکنون چنین معلوم می‌شود که اختلافات سیاسی هم در داخل حکومت وحدت ملی رو به افزایش نهاده‌است.

تلاش کردیم در بارهء اظهارات عبدالله عبدالله موقف رییس جمهور افغانستان را نیز داشته باشیم، اما یک سخنگوی رییس جمهور محمد اشرف غنی از ارائهء موقف مشخص درین باره برای فعلآ خود داری کرد.

انتظار میرود پس از دیدار روز شنبه میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی دتفر رییس جمهور درین باره موقف خود را روشن سازد.

XS
SM
MD
LG