لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

رحیمی: گفتگوی رهبران حکومت سرنوشت ساز خواهد بود


در حالیکه افغانستان در جریان امسال به ناآرامی‌ها و مشکلات امنیتی زیادی روبرو است، تنش بین دو جانب شکل دهندگان حکومت وحدت ملی، نگرانی‌های را روی ایجاد مناقشۀ سیاسی جدید در این کشور، افزایش داده‌است.

این تنش‌ها پس از آن بالا گرفت که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی روز پنجشنبه در یک نشستی رئیس جمهور اشرف غنی را مورد انتقاد شدید قرار داد و فردا آن یعنی دیروز (جمعه) سخنگوی رئیس جمهور اظهارات وی را در تناقض با" موازین و روحیه حکومتداری" خواند.

حالا قرار است که رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله امروز (شنبه) در یک گفتگوی رو در رو در باره اختلافات شان بحث نمایند.

دیدار مستقیم و رو در روی رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان، دیداری که به گفته رئیس اجرائیه در سه ماه گذشته زمینه آن فراهم نه شده بود.

اما قرار است هر دو رهبر حکومت وحدت ملی امروز با هم نشستی داشته و روی مسایلی بحث و گفتگو کنند که در این اواخر باعث ازیاد تنش و اختلاف میان آنها شده‌اند.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه دیروز (جمعه) در صحبت با رادیو آزادی اظهارات عبدالله عبدالله را بجا خوانده گفت، اگر رفتار شریک حکومت آنها به گونۀ دیگری می‌بود، مسئله به اینجا نمی‌کشید.

آقای رحیمی گفت، آنها امیدوار اند که هر دو رهبر روی مسایل که از سوی رئیس اجرائیه مطرح شده، بطور جدی بحث کنند.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه

وی در ادامه افزود:

"نشست که دایر می‎شود، طبعیتاً یک نشست سرنوشت ساز و جدیست، چون ما دو طرفی هستیم که حکومت وحدت ملی را به صورت مساویانه شکل دادیم و باید بطور مساویانه حکومتداری و پرداختن به مسایل ملی در آن تصمیم گرفته شود و هر دو طرف حضور داشته باشند. توقع ما این است که با توجه به وضعیت فعلی افغانستان و منافع کشور بتوانیم، میکانیزم و راه حل معقول تری را برای پیشبرد امور در این نشست جستجو بکنیم و روی آن توافق نمائیم."

سخنگوی عبدالله عبدالله در ادامه صحبت خود اضافه کرد که مسایل و نگرانی‌های را که رئیس اجرائیه در اظهارات روز پنجشنبه خود مطرح کرده مسایل نیستند که در یک روز اتفاق افتاده باشند، بلکه به گفته وی این تنش‌ها واختلافات از دو سال به این سو، ادامه دارند.

وی گفت:

"با در نظرداشت مصلحت افغانستان و مشکلات امنیتی که وجود داشت، بخاطر حفظ ثبات و به امید اینکه اصلاحات در رفتار و عملکرد شریک ما در حکومت وحدت ملی رونما شود، صبر کردیم و این مسایل مطرح نشد. بالاخره در یک جای رسیدیم که باید قضایا مطرح می‌شدند تا در یک گفت و شنود مستقیم و رو در رو راه حل به آنها پیدا شود."

پیش از این، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز پنجشنبه در اجلاس جوانان از رئیس جمهور اشرف غنی انتقاد کرد و گفت، رئیس جمهور وقت ملاقات را با او ندارد، در مسایل اصلاحات انتخاباتی، تقرر پُست های مهم دولتی به شمول تعیین لوی سارنوال و مقرری‌ها در سفارتخانه ها با وی مشوره صورت نه گرفته است.

در این میان، هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت:

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

"با تأسف صحبت‌های روز گذشته محترم داکتر عبدالله عبدالله در مطابقت با موازین و روحیۀ دولت‌داری نبوده، زیرا اساس حکومت‌داری بر اصول و ضوابط قانونی استوار و بر مبنای آن اجراآت صورت می‌گیرد."

در خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که کار حکومت وحدت ملی ادامه خواهد یافت، ولی به زودی در مورد سخنان آقای عبدالله بحث‌های جدی و موثر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG