لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۲

رئیس جمهور افغانستان پارلمان آموزشی جوانان را افتتاح کرد


پارلمان آموزشی جوانان امروز از سوی رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی افتتاح و به کار آغاز کرد.

آقای غنی در این مراسم از جوانان خواست تا در برابر تعصب مبارزه کنند.

وی به روز یکشنبه در کابل با تأکید بر اینکه افغان‎ها مشکلات زیاد دارند و فقط جوانان می‎توانند با حفظ وحدت ملی بر آن فایق آیند گفت که افغان‌ها زمانی می‌توانند به اهداف‌شان برسند که اتفاق داشته باشند.

آقای غنی افزود:

"زمانی ما کارنامه انجام داده‎ایم که متحد بوده‎ایم، زمانی کارنامه کرده‎ایم که نسل‎های از وصل داشته‎ایم هر وقت که نفاق داشته‎ایم ناشی از بی‌خبری ما بوده‎است، بنا بر این نسل شما باید استوار بر وحدت باشد، اول وحدت از خداوند است و سپس باید وحدت ملی وجود داشته باشد."

غنی: نسل شما باید استوار بر وحدت باشد.
غنی: نسل شما باید استوار بر وحدت باشد.

در عین حال فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید پارلمان آموزشی جوانان برای پنج روز طول می‌کشد و به شکل تمثیلی برای آنان برنامه‎های شان را تشریح می‎کنند.

رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان می‎گوید به کمک مؤسسات بین‎المللی و معینیت امور جوانان از هر ولایت سه تن بشمول یک دختر پس از انتخابات به این پارلمان آموزشی راه یافته‎اند.

مسلمیار: شما باید در برابر تعصب، نفاق قومی و بدبختی مبارزه کنید.
مسلمیار: شما باید در برابر تعصب، نفاق قومی و بدبختی مبارزه کنید.

فضل‌الهادی مسلمیار در مراسم افتتاح این پارلمان از جوانان خواست، اجازه ندهند که برخی‎ها میان افغان‎ها نفاق اندازی کنند.

وی گفت:

"شما باید در برابر تعصب، نفاق قومی و بدبختی مبارزه کنید، برای وحدت ملی و برادری از این پارلمان شعاری را بلند کرده تلاش کنید تا برخی تاجران سیاسی که تلاش می‎کنند ما را به قوم‎ها و قبایل مختلف تقسیم کنند، اجازه ندهید تا آنان برای چنین کاری تلاش و یا اقدام کنند."

شماری از جوانان: با آن‎که تمام مراحل را موفقانه سپری کرده‎اند با آن‎هم حق عضویت آنان در این پارلمان گرفته شده‎است.
شماری از جوانان: با آن‎که تمام مراحل را موفقانه سپری کرده‎اند با آن‎هم حق عضویت آنان در این پارلمان گرفته شده‎است.

در جریان پانزده سال گذشته دو بار پارلمان تمثیلی در افغانستان ایجاد شده اما بیشتر اشتراک کننده‎های آن شماری از فعالان و جوانان پایتخت بودند.

با آنکه مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید تمامی جوانان از طریق انتخابات به پارلمان آموزشی راه یافته‎اند، اما شماری از جوانان می‎گویند با آنکه تمام مراحل را مؤفقانه سپری کرده‎اند با آن‎ هم حق عضویت آنان در این پارلمان گرفته شده‎است.

شفیق‎الله سحر یکی از این جوانان به رادیو آزادی گفت:

"بیبینید این نشان پارلمان است، این را هم بدست آورده‎ام، دیروز روز آغاز این پارلمان بود، در آن اشتراک کردم اما امروز دوباره کارت‎ام را گرفتند و کسی را که هیچ در این پروسه نبود، او آمده بود."

آقای کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ با رد این موضوع می‌گوید که انتخابات به گونه شفاف آن دایر شده و هیچ نوع حق تلفی صورت نگرفته‌است.

سادات به رادیو آزادی گفت کسانیکه این گونه ادعا می‌کند، کسانی هستند که در انتخابات رأی نیاورده‌اند.

در برخی کشورهای دیگر نیز جوانان پارلمان‎های آموزشی را ایجاد می‎کنند و نشان می‎دهند که چگونه می‎توانند دیموکراسی را تمثیل کنند.

برخی از اعضای پارلمان آموزشی از این اقدام حکومت ستایش کرده
برخی از اعضای پارلمان آموزشی از این اقدام حکومت ستایش کرده

برخی از اعضای پارلمان آموزشی از این اقدام حکومت ستایش کرده می‎گویند که مصمم اند تا با کسب تجارب از این مرحله، خود را در انتخابات پارلمانی آینده نامزد کنند.

گزارش: سحر لیوال

گزینۀ از عکس‌های پارلمان آموزشی جوانان

XS
SM
MD
LG