لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

یونیسف: مرگ و میر اطفال نوزاد در افغانستان کاهش یافته‌است


یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل‌متحد می‎گوید در تناسب به سال‎های گذشته در مرگ و میر اطفال نوزاد در افغانستان کاهش آمده‎است.

مسئولان این صندوق می‎گویند با اینکه در تناسب به سال‌های گذشته مرگ و میر اطفال نوزاد در افغانستان کاهش یافته‎است اما هنوز هم نیاز است تا برای جلوگیری کامل آن تلاش‌های بیشتر صورت گیرد.

عزیز فروتن سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی عامل عمده کاهش مرگ و میر اطفال نوزاد را افزایش کارکنان صحی زن و دادن آگاهی عامه در شماری از مناطق، عنوان کرد.

آقای فروتن می‌گوید که کاهش سطح مرگ و میر اطفال نوزاد در افغانستان از سال ۲۰۰۱ به این طرف به طور تدریجی بوده‌است.

فروتن: در این راستأ به تلاش‌های بیشتر نیاز است.
فروتن: در این راستأ به تلاش‌های بیشتر نیاز است.

وی گفت:

"اگر از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۵ ما هر هزار طفل را ببینیم شصت و شش طفل پیش از اینکه به یک سالگی برسند با مرگ رو به رو می‎شوند، به همین ترتیب از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۰ این رقم به ۵۴ طفل رسید اما حالا که ما تحقیق می‎کنیم این رقم به ۴۵ تن رسیده‎است یعنی در هر پنج سال این رقم در هر صد طفل ده طفل کاهش یافته‎است."

اما آقای فروتن می‎گوید این رقم هنوز هم برای آنان قابل قبول نیست و به گفتۀ وی در این راستا به تلاش‌های بیشتر نیاز است.

دادن آگاهی عامه و افزایش کارکنان صحی زن در شماری از مناطق کشور از مسایلی اند که به گفته اداره یونیسف در کاهش مرگ و میر اطفال رول مهم داشته‌است.

پیش از این "سیو د چیلدرن" یا مؤسسۀ مصونیت اطفال در افغانستان در خصوص مرگ و میر اطفال نوزاد ابراز نگرانی کرده‌است.

کمبود دادن آگاهی در قسمت تنظیم خانواده، خطرات دوران حاملگی و عدم مواظبت درست از اطفال نوزاد عواملی‌ اند که بر اساس آن زنده‌گی طفل نوزاد با خطر رو برو می‌گردد.

فروتن: این رقم هنوز هم قابل قبول نیست.
فروتن: این رقم هنوز هم قابل قبول نیست.

وزارت صحت عامه افغانستان نیز تائید می‌کند در تناسب به سال‌های گذشته میزان مرگ و میر اطفال نوزاد در کشور کاهش یافته‌است اما تأکید دارد که برای کاهش بیشتر مرگ نوزادان برنامه‌های را روی دست دارد.

زلیخا انوری سرپرست ریاست باروری صحت این وزارت در مورد می‌گوید:

"یک تعداد اقداماتی است که وزارت صحت عامه روی دست گرفته و یک دوای مخصوص است که در این زمان برای اطفالی که در ولادت قبل از وقت به وقوع می‌پیوندند و تازمانیکه تشخیص می‌شود باید از سوی داکتر تجویز شود که ما این اقدامات در تمام مراکز صحی خود که بیش از دو هزار و دو صد مراکز صحی در سراسر افغانستان است به دسترس کارکنان صحی خود قرار دادیم."

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که به گفته مردم عام هنوز هم در برخی مناطق کشور باشنده‌گان آن به مراکز و خدمات صحی دسترسی ندارند.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها ۶۷ درصد ولادت‌ها در افغانستان در خانه‌ها به شکل سنتی صورت می‌گیرد.

مسئولان وزارت صحت عامه نیز می‎پذیرند که نا امنی در برابر عرضه خدمات‌شان موانع ایجاد کرده و آنان نمی‎توانند به مناطق نا امن خدمات صحی را به مردم عرضه نمایند.

اما سرپرست ریاست صحت باروری وزارت صحت عامه می‎گوید که آنان تلاش می‎کنند تا با استفاده از راه‌های مختلف برای جلوگیری از مرگ و میر اطفال نوزاد خدمات‌شان را به مناطق دور دست نیز برسانند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG