لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

هنوز هم در افغانستان ۶۷ درصد ولادت‌ها در خانه‌ها صورت می‌گیرد


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، با آنکه تعداد قابله‌ها و مراکز صحی در کشور افزایش یافته است اما هنوز هم ۶۷ درصد ولادت‌ها در خانه‌ها صورت می‌گیرد.

ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی قابله‌ها در کابل گفت، سطح استفاده خانم‌های حامله از مراکز صحی در هنگام زایمان بسیار پایین است.

خانم طارق می‌گوید، وزارت صحت عامه تلاش می‌نماید تا از طریق برنامه‌های آگاهی دهی زنان را تشویق نماید تا هنگام ولادت به مراکز صحی مراجعه کنند.

ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان
ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان

وی گفت:

" یک بر سه حصه ولادت‌ها که ۳۲ درصد می‌باشد در مراکز صحی صورت می‌گیرد بر خلاف دو بر سه حصه ولادت‌ها که ۶۷ درصد را نشان می‌دهد در منازل صورت می‌گیرد بسیار یک تفاوت زیاد وجود دارد با وجودیکه منابع زیاد در کشور است امکانات زیاد مساعد شده اما هنوز هم سطح استفاده از مراکز صحی بسیار پایین است."

خانم طارق همچنان می‌گوید، ۲۶.۴ درصد مرگ و میر نوزادان ناشی از بیماری‌های انتانی در ۲۸ روز بعد از ولادت می‌باشد و به گفته وی اگر خانم‌ها در مراکز صحی تحت نظر قابله‌ها ولادت نمایند این رقم کاهش می‌یابد.

به گفته خانم طارق، یک خانم در هنگام حامله بودن و بعد از ولادت تا دو ماهه گی نوزادش به کمک قابله نیاز دارد.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، در سال ۲۰۰۳ میلادی ۴۰۰ مرکز صحی در کشور فعالیت داشت اما حالا این رقم به بیش از ۲۰۰۰ رسیده که در ۸۰ درصد آن حداقل یک قابله یا داکتر زن کار می‌کند.

به اساس گزارش دفتر منطقوی سازمان صحی جهانی، هم اکنون در افغانستان ۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰ قابله کار می‌کند و این رقم باید طی پنج سال آینده به بیش از ۱۲ هزار افزایش یابد تا ۸۰ درصد نیازمندی‌های زنان افغان تامین گردد.

در همین حال شماری از قابله‌ها از کم بودن امتیازات و ناامنی‌ها شکایت می‌کنند.

سهیلا سادات و نجلا قدیری دو تن از قابله‌ها چنین می‌گویند:

" یکی کمبود پرسونل ما داریم که قابله باید زیاد شود و دوم اینکه امتیاز ما نداریم باید برای ما امتیاز قایل شوند. بعضی افراد کار می‌کنند معاش‌شان کفایت نمی‌کند ما خواهش می‌کنیم که مقامات متوجه این مسئله باشند خود‌شان هم بهتر می‌دانند که معاش‌شان کفایت نمی‌کند."

مقامات وزارت صحت عامه افغانستان نیز می‌پذیرند که قابله‌ها در شرایط دشوار در دور ‌ترین نقاط کشور با امتیاز کم کار می‌کنند.

آنها می‌گویند، وزارت صحت عامه تلاش می‌نماید تا زمینه‌های بهتر کاری را برای قابله‌ها در مرکز و ولایات کشور فراهم نماید تا برای زنان بخصوص در هنگام زایمان خدمات بهتر صورت گیرد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG