لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

حقمل: وزارت معارف برای نشست بروکسل طرح منظمی را پیشکش می‌کند


وزارت معارف افغانستان می‎گوید آماده‎است تا برای به دست آوردن کمک‎های جهان طرح منظمی را تهیه و به نشست بروکسل پیشکش کند.

این وزارت می‌گوید بر اساس دستور رئیس جمهور، آماده‌گی کامل برای پیشکش این طرح را دارد.

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برای انکشاف معارف و شمار دقیق مکاتب، معلمین و متعلمین احصائیه‌گیری از سوی این وزارت در سراسر این کشور آغاز شده‎است.

به گفتۀ او، بر اساس ارقامی که به دست می‎آید، وزارت معارف افغانستان خواستار کمک‎های جهان در نشست بروکسل خواهد شد.

حقمل: ما در هر بخش یک پلان منظم داریم.
حقمل: ما در هر بخش یک پلان منظم داریم.

وی افزود:

"هیئت ما به تمامی ولایات رفته‎اند و با تفاهم مقام‎های ولایتی و مسئولان معارف در ولایات، این هیئت ارقام دقیق را گرد آورده و روشن می‎سازد که چه شمار مکاتب، استادان و شاگردان را در سراسر کشور داریم و باید بگویم که خواست کمک به بخش معارف از نشست بروکسل زمانی صورت می‎گیرد که ما در هر بخش یک پلان منظم داریم."

حقمل می‎گوید هرچند پیش از این نیز از مکاتب، معلمین و متعلمین ارقام موجود بود، اما این‌بار به گفته وی تلاش می‎شود شمار دقیق‌تر بدست آید و جهانیان برای کمک با بخش معارف این‎ کشور تشویق شوند.

روند احصائیه‌گیری در بخش معارف افغانستان در حالی آغاز می‎گردد که رئیس جمهور در ماه سرطان سال روان به این وزارت دستور داد تا برای به دست آوردن کمک‎های جهان در نشست بروکسل، طرح منظمی را تهیه کند.

نشست بروکسل در پنجم ماه اکتوبر سال روان میلادی برگزار می‎گردد.
نشست بروکسل در پنجم ماه اکتوبر سال روان میلادی برگزار می‎گردد.

نشست بروکسل در پنجم ماه اکتوبر سال روان میلادی برگزار می‎گردد.

نشستی که مقام‎های هفتاد کشور و سی سازمان جهانی در آن بخاطر انکشاف و اصلاحات، بر اساس طرح حکومت وحدت ملی به این کشور کمک‎های اقتصادی خواهند کرد.

شماری از آگاهان تأکید می‎کنند که جامعه جهانی پیش از این نیز بخش معارف افغانستان را کمک کرده، اما این‌بار مقام‎های وزارت معارف باید با یک طرح منظم در این نشست اشتراک ورزند.

صدیق پتمن معین پیشین این وزارت می‎گوید برای بهبود بخشیدن نظام معارف افغانستان، باید موضوع نصاب و آموزش دختران در نشست بروکسل مطرح و کمک‎های جهان خواسته شود.

پتمن: آقای رئیس جمهور باید آگهی داشته باشد که در کدام بخش‎ها نیاز به کمک‎است.
پتمن: آقای رئیس جمهور باید آگهی داشته باشد که در کدام بخش‎ها نیاز به کمک‎است.

آقای پتمن افزود:

"آقای رئیس جمهور باید آگاهی داشته باشد که در کدام بخش‎ها نیاز به کمک‎ است و وزارت معارف این معلومات را در اختیار رئیس جمهور قرار دهد. زیرا همین نقطه است که به گونه بنیادی در بخش معارف سرمایه گذاری گردد، طبعاً این مسایل در کنفرانس‎های جهانی مطرح می‎گردد، در آن نشست، کمک کننده‎گان جهانی مانند سفارت‎ها، اداره انکشافی ایالات متحد امریکا و بانک جهانی موجود استند و همکاری‎های پولی خود را از طریق دفاتر و سفارت‎ها به افغانستان می‎رسانند ."

پتمن کنفرانس بروکسل را فرصت خوبی برای به دست آوردن کمک‎های جهان به افغانستان می‎داند، اما تأکید می‌ورزد که افغانستان به تعهداتی که در نشست‎های قبلی سپرده‎است باید عمل کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG