لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

دونالد ترمپ با ملت سازی در کشورهای دیگر مخالفت نشان داد


دونالد ترمپ کاندید حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌گوید، اگر رئیس جمهور انتخاب شود ستراتیژی کنونی کشورش را در رابطه با ملت سازی و تغییر رژیم در کشورهای دیگر خاتمه خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس یک تعداد امریکایی‌ها دیگر از جمله رئیس جمهور اوباما که از منتقدان آقای ترمپ می‌باشد، در این نظر با وی همنوایی دارند.

جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین امریکا
جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین امریکا

در حقیقت پروژۀ ملت و یا دولت سازی را جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا در عراق و افغانستان روی دست گرفت.

اما رئیس جمهور اوباما با آمدنش به قصر سفید، در حالی که یک تعداد سربازان کشورش را در این ممالک حفظ کرد تا سقوط نکنند، از ستراتیژی دولت سازی فاصله گرفت.

کاندید حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در سخنرانی خود در همین هفته همزمان با اینکه با ملت سازی مخالفت نشان داد، یک ایدۀ دیگری را بیان کرد که امریکا بعد از اشغال عراق باید ثروت‌های طبیعی این کشور یعنی نفت آن را تحت کنترول می‌گرفت.

آقای ترمپ در سخنرانی خود در اوهایو اظهار داشت او چندین بار تقاضا نمود که نفت عراق را قبضه کنید و نگذارید بدست دیگران برسد.

او خواهان آن بود که سربازان امریکایی از نفت عراق محافظت کنند و اگر چنین می‌شد، به گفته وی امروز فایده آن واضح می‌بود.

آقای ترمپ همچنان گفت اگر امریکا بر منابع نفت عراق کنترول می‌داشت از ظهور گروه دولت اسلامی جلوگیری می‌شد و این گروه برای تقویه خود سرمایه نمی‌داشت.

ترمپ: نفت عراق را قبضه کنید و نگذارید بدست دیگران برسد
ترمپ: نفت عراق را قبضه کنید و نگذارید بدست دیگران برسد

ترمپ افزود که اگر او می‌بود پولی را که از درآمد نفت عراق بدست می‌آمد برای سربازان زخمی امریکا و خانواده‌های عساکر این کشور که در عراق کشته شده‌اند مصرف می‌کرد.

اما به نوشته اسوشیتد پرس ستراتیژی را که آقای ترمپ در مورد آن سخن می‌گوید به جای ملت سازی بیشتر غصب ثروت‌های یک ملت بشمار می‌رود و این کار در حقیقت عراق را یک مستعمره رسمی امریکا می‌ساخت.

امریکا در تاریخ ۲۴۰ ساله خود همیشه بعد از پیروزی‌های بزرگ نظامی در کشورها در هر ساحه، مخصوصاً در ساحه بازسازی و تمویل این کشورها ثروت‌های گزاف را به مصرف رسانده‌است تا حکومت‌های که به کمک امریکا در این کشورها تشکیل شده‌اند، بتوانند خدمات درست را به مردم خود فراهم بسازند و مؤسسات حاکمیت قانون در این کشورها تقویه شوند.

XS
SM
MD
LG