لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

شورای احزاب جهادی و ملی: حکومت اصلاحات انتخاباتی را ایجاد کند


شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان از حکومت می‎خواهد تا اصلاحات انتخاباتی را ایجاد و تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را مشخص بسازد.

این شورا از حکومت می‎خواهد، تلاش کند تا هرچه زودتر اصلاحات انتخاباتی را به میان آورده و تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را مشخص بسازد.

یک عضو هیئت رهبری این شورا در نشستی به روز جمعه در کابل همچنان گفت که در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها باید برای احزاب سیاسی، جهادی و ملی سهم داده شود.

سید حامد گیلانی عضو هیئت رهبری و سخنگوی این شورا روز جمعه در نشستی در کابل گفت نماینده‎های رهبران احزاب جهادی، سیاسی و ملی فیصله شان در مورد برگزاری انتخابات را در قعطنامه چهار ماده یی جمع بندی کرده‎اند.

گلانی: تاریخ اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها هر چه زودتر اعلام شود.
گلانی: تاریخ اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها هر چه زودتر اعلام شود.

وی بخش از این قطعنامه را چنین بخوانش گرفت:

"تاریخ اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها هر چه زودتر اعلام شود، توزیع تذکره‎های برقی بزودی آغاز شود و در پرتو قوانین نافذه کشور برای برگزاری انتخابات شفاف زمینه فراهم ساخته شود."

در این فیصله همچنان آمده‎است که در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها باید برای احزاب سیاسی،جهادی و ملی سهم داده شود.

این شورا در حالی روی مشخص شدن تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها تاکید می‎کند که حکومت همواره گفته به برگزاری انتخابات متعهد است و برای فراهم شدن زمینه‎های قانونی؛ تخنیکی و مالی آن تلاش می‎کند.

بتازه‎گی حکومت از تعدیل طرح قانون انتخابات خبرداد، این طرح به هدف نهایی شدن روز شنبه هفته پیشرو به جلسه کابینه پیشکش می‎شود.

بدنبال تصویب این پیش‌ نویس از سوی کابینه، فرمان سوم تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاحات نظام انتخاباتی صادر خواهد شد.

ایوب زاده: تا زمانی‎که اصلاحات عملی نشود، کمیشنران تغییر نیابند، هر نوع تاریخی را که روی آن صحبت می‎کنند عملی نخواهد بود.
ایوب زاده: تا زمانی‎که اصلاحات عملی نشود، کمیشنران تغییر نیابند، هر نوع تاریخی را که روی آن صحبت می‎کنند عملی نخواهد بود.

اما در این میان تیفا، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‎گوید با توجه به وضعیت فعلی سیاسی و امنیتی کشور برگزاری انتخابات بگونه شفاف وعادلانه در زمان اندک ممکن نیست.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس این بنیاد افزود:

"تا زمانی‎که اصلاحات عملی نشود، کمیشنران تغییر نیابند، هر نوع تاریخی را که روی آن صحبت می‎کنند عملی نخواهد بود، در سال جاری انتخابات را برگزار کرده نمی‎توانیم، اما اگر حکومت تصمیم بگیرد که فرمان جدید صادر شود، کمیته گزینش کار اش را آغاز کند، کمیشنرهای جدید معرفی شود، کمیشنران جدید می‎توانند با درک از منابع موجود در نهاد‎های انتخاباتی زمان برگزاری انتخابات را مشخص کنند."

اما شاه محمود مل عضو هیئت رهبری ایوا، دیده بان انتخابات افغانستان به رادیو آزادی گفت اصلاحات انتخاباتی از مسیر اصلی اش منحرف شده و تیم‎های مختلف در تلاش مداخله در این پروسه و انتخابات آینده‎اند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG