لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

الکوزی: موارد اختطاف تجار در افغانستان افزایش یافته است


خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

افزایش موارد اختطاف سرمایه گذاران و تجار، بر علاوه اینکه سبب فرار سرمایه‌ها از افغانستان شده، معضلی است که اتاق تجارت و صنایع این کشور را نیز نگران ساخته است.

خانجان الکوزی معاون این اتاق روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در یک ماه گذشته ۳۵ تاجر و سرمایه گذار در افغانستان ربوده شده‌‌اند و این رقم به گفته وی در مقایسه با سال‌های گذشته بی پیشینه بوده‌است.

کابل، ننگرهار، کندز و بلخ ولایاتی استند که در چند روز اخیر به گفته آقای الکوزی شاهد ۲۵ رویداد اختطاف سرمایه گذار و یا اعضای خانواده های آنان بوده‌است.

آقای الکوزی در ادامه گفت:

"در یک ماه گذشته ۳۵ سرمایه گذار یا اختطاف شده‌اند و یا هم پول آنان از سوی ربایندگان گرفته شده‌است. همین گونه، در سرای شهزاده پول پنج تن از صرافان ما را برده‌اند که نگرانی هایی را به میان آورده‌است، تاجر را بسیار وارخطا ساخته و سبب کاهش سرمایه‌ها در کشور شده‌است. ما این مسئله را با وزارت داخله در میان گذاشته ایم، هر چند دستآورد هایی دارند در این راستا؛ اما کسانیکه از سوی پولیس گرفتار می‌شوند پس رها می‌گردند."

نگرانی از قتل و اختطاف تجار و یا گروگان گیری خانواده‌های آنان بی پیشینه نیست؛ اما در ماه‌های اخیر افزایش یافته و این معضل نگرانی‌های جدی را در میان سرمایه گذاران برانگیخته است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان حکومت این کشور را از بهر بی پروایی در برابر سرمایه گذاران افغان انتقاد می‌کند.

خانجان الکوزی می‌گوید، هفته گذشته حدود دوهزار تاجر و سرمایه گذار، تنها در کابل، جواز فعالیت‌های شان را به علت عدم مصونیت خانواده‌های شان به حکومت افغانستان سپردند.

وی می‌گوید، این سرمایه گذاران گفته اند که نمی‌خواهند با چنین اوضاع در این کشور فعالیت تجارتی و سرمایه گذاری داشته باشند.

او می‌گوید، از زمان ایجاد حکومت وحدت ملی، افزایش ناامنی‌ها و بهره گیری ربایندگان و گروه‌های مافیایی از اوضاع بد امنیتی، سرمایه‌های هنگفتی از این کشور بیرون شده و ادامه این وضعیت برای آینده اقتصادی افغانستان بحران آفرین است.

در این میان، عبدالجبار صافی یکی از این سرمایه گذاران و معاون اتحادیه صنعت کاران افغانستان می‌گوید، وعده‌های حکومت از بهر تأمین امنیت جان سرمایه گذاران تنها یک شعار بوده و اگر به امنیت سرمایه گذاران توجه نشود، مجبور خواهند شد تا سرمایه های‌شان را از افغانستان بیرون کنند.

به گفته او، هم اکنون ده‌ها سرمایه گذار به علت امنیت جان خود و خانواده های‌شان، حدود میلیون‌ها افغانی سرمایه شان را از افغانستان به کشورهای بیرونی انتقال داده‌اند.

وی گفت:

"یک سرمایه دار باید امنیت فیزیکی و امنیت سرمایه های‌شان تأمین گردد، اما هیچگاه به این مسئله توجه نشده‌است که همین علت سبب دلسردی سرمایه گذاران شده‌است و بسیاری از آنان، سرمایه های‌شان را به کشورهای مانند هند، دوبی ترکیه و دیگر کشورها انتقال می‌دهند."

وزارت داخله افغانستان در مورد این نگرانی و خواست‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان و شماری از تاجران افغان پاسخ نداد.

اما امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی، تأمین امنیت شهروندان بخصوص سرمایه گذاران کشور را از اولویت و رسالت حکومت می‌گوید.

وی تأکید می‌ورزد که برای ربایندگان مجازات سختی در نظر گرفته شده است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"تأمین امنیت شهروندان به ویژه سرمایه گذاران که بیشتر آسیب پذیر هستند، رسالت اساسی و مهم حکومت است و تدابیر بیشتر در این راستا روی دست گرفته شده‌است، کسانیکه سبب آزار و اذیت مردم ما می‌شوند قطعاً مجازات روی دست گرفته شده تا برای دیگر ربایندگان و مافیا ها، درس عبرت باشد."

با این همه نگرانی‌ها، حسیب موحد، استاد اقتصاد در پوهنتون کابل تأکید می‌کند تا زمانی که امنیت سرمایه گذاران تأمین نگردد و از آنها طوریکه لازم است حمایت نشود، سرمایه گذاری در این کشور با رکود رو به رو خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG