لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

صدیقی: چگونگی سقوط ولسوالی خان آباد را بررسی می‌کنیم


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان

نیروهای افغان ولسوالی خان آباد کندز را که قبلاً توسط شورشیان طالبان تصرف شده بود، پس گرفتند.

اسدالله عمرخیل والی کندز در گفتگو با رادیو آزادی دیشب گفت که عملیات بازپس گیری ولسوالی ستراتیژیک خان آباد با مقاومت اندک رو به رو شد.

اسدالله عمرخیل والی کندز
اسدالله عمرخیل والی کندز

وی گفت:

"ولسوالی به طور کامل پس گرفته شد و بیرق سه رنگ افغانستان در حال حاضر بالای مقر ولسوالی دوباره به اهتزار درآمده است."

عمرخیل افزود که در حمله به خان آباد جنگجویان داخلی و خارجی اشتراک داشتند:

" هم طالبان محلی و هم جنگجویان خارجی مانند چیچنی‌ها و ازبکستانی‌ها حضور دارند که رهبری‌شان عمدتاً به دست اعضای آی،اس،آی پاکستان است."

سقوط و پس گرفتن ولسوالی خان آباد واقع در ۳۰ کیلومتری شرق ولایت کندز دیروز فقط ظرف چندین ساعت رخ داد.

اوایل صبح شنبه، جنگجویان طالبان نیروهای افغان را وادار به عقب نشینی کردند و حوالی ساعت هفت شب دوباره رانده شدند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان دیشب در یک نشست خبری مشترک با همتایش از وزارت دفاع افغانستان در کابل گفت که عملیات تصفیه‌ای نیروهای افغان برای از بین بردن کامل تهدیدهای امنیتی در ولسوالی خان آباد به شدت ادامه دارد.

پیش ازین، خبرگزاری فرانسه پرس گزارش داد که حیات الله امیری ولسوال خان آباد گفته است درخواست‌های‌شان برای فرستادن نیروهای تقویتی نادیده گرفته شده بود.

صدیقی با وصف آن که از رسیدن نیروهای تازه نفس در کندز خبر داد، گفت که در مورد چگونگی سقوط خان آباد تحقیق می‌کنند.

وی افزود:

" در قسمت سقوط خان آباد، این که چه اتفاق افتاده، چرا نیروهای ما از ساحات خود حفاظت نکرده‌اند، باید بررسی شود تا ما خالیگاه‌ها را پیدا کنیم. در هر جایی که مشکل تجهیزات و اکمالات موجود بوده، قوماندانی‌های امنیه، قوماندانی‌های زون و به همین ترتیب از اردوی ملی افغانستان رسیدگی کرده‌اند، اما بگذارید بررسی کنیم که آیا واقعاً نیروهای که در خان آباد مستقر بودند، آیا هیچ چیز نداشتند یا کدام مشکل دیگری بوده‌است."

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در همین نشست خبری گفت که نیروهای کافی در کندز حضور دارند و این ولایت هرگز به دست شورشیان سقوط نخواهد کرد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

" در کندز ما قطعۀ بیست پامیر را داریم، قطعات کماندو و ضربتی در ولایت کندز هستند. پولیس ملی و پولیس محلی هم حضور دارند. قطعات کمکی که به ولایت کندز رفتند، قطعات خاص ما هستند. در پهلوی آن، قطعات کافی در کابل هم حضور دارند که در صورت ضرورت می‌توانیم به کندز بفرستیم."

وزیری همچنین گفت که قطعات هوایی کافی هم در کندز حضور دارند و اگر ضروت باشد، نیروهای هوایی مأموریت حمایت قاطع هم با آنان کمک می‌کنند.

پیش ازین، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که جنگجویان این گروه در موقع تصرف خان آباد موترهای نظامی و اسلحه را به دست آوردند.

هنوز روشن نیست که آیا این وسایط و تجهیزات دوباره به دست نیروهای امنیتی افغانستان آمده‌است یا نه.

درگیری در خان آباد بر مردم عادی هم اثر گذاشته است.

عبدالستار یک باشندۀ خان آباد به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که مردم خانه و دکان‌شان را ترک کردند.

ننگیالی جان یک باشنده دیگر محل در صحبت با خبرگزاری رویترز از وضعیت ابراز نگرانی کرده‌است:

"وضعیت بیخی خراب و وخیم است. کو دولت، کو بازخواست کو پرسان. چهار طرف بند است، راه خان آباد بند است، راه چاردره بند است، بچه‌های مردم، اولاد مردم می‌میرند، پای پاک در به دری است."

اما، مقام‌های دفاعی امنیتی به شمول والی کندز به مردم محل اطمینان می‌دهند که می‌توانند دوباره به خانه ‌های‌شان در ولسوالی خانه آباد بروند و این که کندز هرگز سقوط نخواهد کرد.

تنها کندز شاهد درگیری نیست، بلکه برخی از ولایات دیگر به شمول بغلان، هلمند، ننگرهار نیز این روزها شاهد صحنه‌های درگیری شدید میان نیروهای افغان و شورشیان بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG