لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

غنی و عبدالله در دومین دیدار روی اصلاح نظام انتخاباتی بحث می‌کنند


به دنبال تنش‌های هفته گذشته میان رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله، دو جانب قرار است برای رفع اختلافات اخیر سیاسی میان‌شان به زودی برای دومین بار باهم دیدار کنند.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه می‌گوید، قرار است در دومین ملاقات رهبران حکومت وحدت ملی، روی موضوع اصلاح نظام انتخاباتی نیز صحبت شود.

آقای محقق دیروز در نشستی در کابل ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه، در دیدارهای پلان شدۀشان بتوانند به مشکلات موجود فایق آیند.

در حالیکه گفته می‌شود نحوۀ اصلاح نظام انتخاباتی یکی از نکات عمده مورد اختلاف میان رهبران حکومت وحدت ملی است، آقای محقق گفت، قرار است در ملاقات بعدی میان سران حکومت وحدت ملی، روی همین موضوع نیز صحبت شود، موضوعِ که در جلسه اخیر کابینه نیز روی آن تمرکز شد.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان

وی در ادامه گفت:

"در بارۀ مسایل اصلاح انتخاباتی بحث شد یکی دو مورد آن نیاز به بحث بیشتر داشت. یکی همین حوزه‌های انتخاباتی بود که آیا همین حوزه ولایتی بماند یا اینکه حوزه‌های تک کرسی شود، یا حوزه‌ها به نحوی دیگر تنظیم شود. موضوع دیگر هم در قسمت کمیسیون که آیا یک کمیسیون انتخابات شود یا اینکه کمیسیون شکایات انتخاباتی هم در کنار کمیسیون اجرایی به نحوی حضور داشته باشد. این بحث‌های بود که در جلسه فردا یا پس فردا انشالله نهایی می‌شود."

از سوی دیگر امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی و یکی از متحدین رئیس اجرائیه در اشاره به اختلافات موجود میان رئیس اجرائیه و رئیس جمهور گفت، به توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی حرمت گذاشته نشده‌است و امیدوار است مذاکرات میان دو رهبر برای رفع اختلافات مفید تمام گردد.

آقای صالح که خود شامل حکومت نیست ولی در چند روز گذشته به دنبال اختلافات اخیر سیاسی، در جلسات حامیان رئیس اجرائیه دیده شده‌است، ادامۀ آنچه را که در جریان دو سال گذشته در نظام حکومت موجود بود، غیر قابل قبول خوانده گفت:

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

"دور سوم، مذاکرۀ است که ما تا چه حد می‌توانیم زمینه همکاری مشترک را در مرحله جدید حکومت وحدت ملی به وجود بیاوریم. چرا من این را مرحله نو می‌گویم زیرا داکتر صاحب عبدالله رئیس اجرائیه، یاد آور شده‌اند که ادامه وضع موجود یا تکرار دو سال گذشته گزینه نیست."

آقای صالح همچنان گفت، به حیث یکی از همکاران و متحدین ریاست اجرائیه از موقف عبدالله عبدالله در این مذاکرات حمایت قاطع می‌کند.

از اختلافات سیاسی میان دو رهبر حکومت وحدت ملی زمانی پرده برداشته شد که رئیس اجرائیه حکومت اخیراً رئیس جمهور غنی را متهم کرد که با وی در چند ماه حتی برای یک ساعت هم دیدار رو در رو نداشته و هم او را متهم به عدم تطبیق توافق سیاسی حکومت وحدت ملی کرد.

بعد ازین بیانات، در اولین دیدار دو رهبر که به روز چهارشنبۀ هفته گذشته صورت گرفت، رئیس جمهور غنی خواسته‌های آقای عبدالله را شنیده و قرار بر این شد که در نشست بعدی، رئیس جمهور این خواست‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

XS
SM
MD
LG