لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

چرا عبدالله عبدالله نمی‌خواهد در جلسات عادی ارگ شرکت کند؟


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

در حالیکه نشانۀ از حل اختلافات اخیر میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی دیده نمی‌شود، دو جانب دیروز هم در محضر عام یا از طریق رسانه‌ها از همدیگر انتقاد مستقیم یا غیر مستقیم کردند.

آیا رئیس جمهور و رئیس اجرائیه برای حل اختلافات سیاسی‌شان با هم صحبت خواهند کرد یا اینکه هر دو به وارد کردن اتهامات و انتقادات از همدیگر از طریق رسانه‌ها ادامه خواهند داد؟

از ایجاد حکومت وحدت ملی تا به حال گاه گاهی میان دو رهبر اختلافاتی به میان آمده ولی این بار رئیس اجرائیه در محفل روز جوانان آشکارا در مورد این اختلافات سخن گفت.

آقای عبدالله می‌گوید:

"محترم رئیس صاحب جمهور افغانستان، خودت وقت نداری با رئیس اجرائیه‌ات در سه ماه یک ساعت یک به یک ببینی. پس وقت شما در چه ضایع می‎شود؟"

آقای عبدالله در همین روز این را هم گفت که فردای همان روز این مسایل را در دیدار با رئیس جمهور مطرح می‌کند، ولی بر اساس گزارش‌ها تا حال چنین جلسۀ دایر نشده‌است.

ارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری

یک منبع مؤثق ریاست جمهوری ناوقت دیشب در صحبت با رادیو آزادی با وجود آنکه نگفت آیا دو رهبر در این نزدیکی‌ها با هم ملاقات خواهند کرد، ولی ابراز داشت که در چند روز گذشته در جلساتی که در ارگ با شرکت رئیس اجرائیه دایر می‌شد، کرسی وی خالی بوده‌است.

در این حال جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه ناوقت دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، رئیس اجرائیه در کنار انتقاد روز پنجشنبه‌اش از رئیس جمهور، روی این مسئله هم تأکید کرد تا زمانیکه خواست‌هایش قبول نشود در جلسات عادی ارگ شرکت نمی‌کند.

فیصل بار دیگر روی خواست اساسی رئیس اجرائیه تأکید کرد که همانا عملی شدن مکمل شرایط مندرج در توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی‌ است.

وی در ادامه افزود:

"رئیس اجرائیه روز پنجشنبه و امروز هم با صراحت گفت که توافقنامه سیاسی حکومت باید صد فیصد تطبیق شود نه چیزی کم نه چیزی زیاد. در این توافقنامه خواست‌های مردم افغانستان منعکس شده‌است."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی هم دیروز در پارلمان آموزشی جوانان به انتقادات رئیس اجرائیه مخصوصاً اینکه گفته‌است رئیس جمهور بی‌حوصله است، چنین گفت:

"صبر، بررسی اوضاع و ترازو را در دست گرفتن ضروری است. این به این معنی نیست که کسی باید قاطعیت را از دست دهد."

به دنبال اختلافات ایجاد شده میان دو رهبر حکومت وحدت ملی، رئیس اجرائیه دیروز نیز با شماری از شخصیت‌های بین‌المللی، به شمول نماینده‌گان ملل متحد و اتحادیه اروپا برای افغانستان و سفیر هند در کابل دیدار نموده و روی حالت جاری سیاسی و امنیتی و توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی صحبت کرد.

بر اساس اعلامیه‌های منتشر شده، در دیدار عبدالله عبدالله با نماینده ملل متحد روی تقویت و تداوم نظام فعلی و عملی شدن توافق سیاسی و اصلاحات انتخاباتی تأکید شد.

شماری از کارشناسان امور سیاسی جنجال‌های برخاسته میان دو رهبر را به ضرر کشور دانسته و خواهان حل فوری آن شده‌اند.

پوهاند ودیر صافی استاد پوهنتون کابل می‌گوید، دشمنان داخلی و خارجی افغانستان در کمین نشسته‌اند تا از این اختلافات به نفع خود استفاده کنند.

ودیر صافی استاد پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی
ودیر صافی استاد پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

"اگر این‌ها به همین قسم با همدیگر به دعوا بالای قدرت بپردازند ملت دیگر هم از آن‌ها دلسرد می‌شود و یک نسل کشی در افغانستان آغاز خواهد شد."

اختلافات سیاسی میان دو رهبر حکومت وحدت ملی در حالی بروز کرده‌است که چند هفته بعد دو سال از ایجاد این حکومت می‌گذرد و سه روز بعد یعنی به تاریخ ۲۸ اسد افغان‌ها ۹۷مین سالروز استقلال کشور شان را جشن می‌گیرند، استقلالی که مردم افغانستان آنرا با وحدت ملی و جهاد ملی به دست آورده‌بودند.

XS
SM
MD
LG