لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

حیات: مربیان امریکایی بر اساس موافقتنامه امنیتی به هلمند آمده‌اند


والی هلمند می‌گوید، ۱۰۰ تا ۱۵۰ مربی نظامی امریکایی که به این تازه‌گی‌ها وارد هلمند شده‌اند، در یک قطعه نظامی در لشکرگاه جابجا شده و در برنامه‌های آموزشی، نیروهای افغان را کمک می‌کنند.

حیات‌الله حیات که دیروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، این مربیان امریکایی بر اساس موافقتنامه ستراتیژیک امنیتی بین دو کشور و به تقاضای حکومت افغانستان در هلمند مستقر شده‌اند.

حیات الله حیات والی هلمند
حیات الله حیات والی هلمند

آقای حیات می‌گوید:

"برای شما معلوم است که بر اساس توافقنامۀ امنیتی بین افغانستان و امریکا، امریکایی‌ها می‌توانند در عرصه‌های مختلف بخصوص نظامی همکاری کنند. عساکر امریکایی در لشکرگاه برای تنظیم و تربیت بهتر نیروهای امنیتی ما اعزام شده و طبعاً این به موافقه دولت جمهوری اسلامی افغانستان صورت گرفته‌است. هر حرکتی را که خارجی‌ها امروز در افغانستان انجام می‌دهند، در هماهنگی کامل با قوت‌ها و مسئولان امنیتی افغان می‌باشد."

والی هلمند افزود، این مربیان نظامی امریکا در جنگ اشتراک نمی‌کنند.

به گفتۀ وی این مسئولیت نیروهای امنیتی افغان است تا در جبهه‌های جنگ با جنگجویان مخالف حکومت رو در رو بجنگند، اما قوای بین‌المللی نیروهای امنیتی افغان را تجهیز کرده و حمایت هوایی می‌نمایند.

آقای حیات افزود:

"مقابله با دشمن، به جز از حمایت تخنیکی و هوایی، بدوش قوت‌های امنیتی افغان است و این مسئولیت را پیش از این انجام داده‌اند و انجام می‌دهند. اما قوای بین‌المللی در بخش تعلیم و تربیه و حمایت نیروهای هوایی همراه ما همکار هستند."

وضعیت امنیتی در ولایت هلمند از چندی بدین‌سو، رو به وخامت بوده و شماری زیاد ولسوالی‌های این ولایت در این اواخر شاهد جنگ و درگیری‌های شدید بوده‌اند.

کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند در صحبت با خبرگزاری فرانس پرس گفت، جنگجویان طالب بالای بیش از ۸۰ درصد این ولایت حاکمیت دارند.

اتل: جنگجویان طالبان به بیش از ۸۰ درصد ولایت هلمند حاکمیت دارند.
اتل: جنگجویان طالبان به بیش از ۸۰ درصد ولایت هلمند حاکمیت دارند.

اما به گفتۀ وی حکومت تنها ساختمان‌های ولسوالی‌های را در تسلط دارد که ادعا حاکمیت بر آن می‌کند.

حیات‌الله حیات والی هلمند در ادامه صحبت خود از کاهش درگیری‌ها و بهبود وضع امنیتی در این ولایت خبر داده می‌گوید، این ادعا که گویا طالبان هلمند را سقوط می‌دهند، دیگر وجود ندارد.

حیات‌الله حیات در ادامۀ صحبت خود با رادیو آزادی اضافه کرد که جنگ و درگیری در برخی از ولسوالی‌های هلمند تا هنوز ادامه دارد، اما تأکید نمود که کمر جنگ هلمند شکستانده شده‌است.

گزارش‌ها از ولایت هلمند حاکی از آن اند که سالانه در این ولایت به ارزش سه میلیارد دالر تریاک تولید و قاچاق می‌گردد که گفته می‌شود، عاید بدست آمده از صادرات هیروئین منبع اساسی تمویل جنگ در این ولایت به حساب می‌رود.

XS
SM
MD
LG