لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

قوقندی: راه سپین بولدک – چمن بزودی باز می‌شود


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، احتمال دارد بندر سپین بولدک - چمن امروز چهارشنبه، دوباره کشوده شود.

این مسیر از نزدیک به یک هفته بروی مسافرین و تجار بسته شده‌است.

مسئولین اتاق تجارت و صنایع ولایت کندهار از حکومت مرکزی می‌خواهند تا برای رفع این مشکل راه حل دایمی دریابد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، گفتگوها در این رابطه با مقام‌های بلند رتبه پاکستانی جریان دارند.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

" صحبت‌ها از مجرای دیپلوماتیک صورت گرفته و تلاش‌ها در سطح بسیار بالا ادامه دارد، انشاالله در آیندۀ نه چندان دور و حتی در ساعت‌های نه چندان دور، این راه باز خواهد شد."

آقای قوقندی گفت، در بخش تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان در حال حاضر قرارداد مشخص وجود ندارد و دو کشور به اساس قوانین سازمان‌های بین‌المللی تجارت داد و ستد انجام می‌دهند.

بر بنیاد گفته‌های مقام‌های محل، راه سپین بولدک - چمن از تاریخ بیست و هشتم اسد به این طرف، پس از آن از سوی سربازان پاکستانی مسدود شد که برخی از افراد در ساحه سپین بولدک ولایت کندهار در یک اعتراض، بیرق پاکستان را آتش زدند.

در این حال حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان در صفحه تویتر اش آتش زدن بیرق پاکستان را تقبیح کرده و گفته که در نتیجه بسته شدن مسیر سپین بولدک و چمن شمار زیادی از مردم آسیب پذیر شده‌اند.

تلاش کردیم تا نظر سفارت پاکستان در افغانستان را در این رابطه داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

این مشکلات در حالی به میان آمده که در این اواخر بر استفاده از کلدار پاکستانی در داد و ستد در ولایت کندهار محدودیت وضع شده‌است.

همچنان پولیس کندهار ده‌ها کارگر پاکستانی در این ولایت را که جواز قانونی اقامت نداشتند دوباره به پاکستان فرستاده‌است.

چندی پیش بندر تورخم نیز چندین بار بروی مسافرین و تجار مسدود گردید که به گفته اتاق تجارت و صنایع از این بابت ده‌ها میلیون دالر به تجار افغان ضرر مالی رسیده‌است.

چند روز قبل رئیس اتحادیه تجارتی میوه تازه کندهار گفت که به دلیل مسدود شدن راه سپین بولدک - چمن تجار افغان حدود ده میلیون افغانی متضرر شده‌اند.

در عین حال انجنیر عبدالباقی معاون اتاق تجارت و صنایع ولایت کندهار به رادیو آزادی گفت، طبق معمول روزانه صدها موتر پُر از میوه تازه از طریق راه سپین بولدک – چمن به پاکستان می‌رود.

اما به گفته وی، تلاش می‌شود تا در هر سال هنگام موسم جمع آوری محصولات به بهانه‌های مختلف این راه از سوی پاکستان مسدود گردد.

وی گفت:

"ما شاهد هستیم که هر سال در زمان حاصل گیری یک بهانه خاص ساخته می‌شود تا این موترها برگشتانده شده و ضرر آن برای ما می‌رسد."

آقای باقی می‌گوید، حکومت باید طرحی را ترتیب کند که بر اساس آن مشکلات در برابر تجار از سوی کشورهای همسایه بخصوص پاکستان، رفع شده و در آینده تکرار نشود.

اما وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، تلاش آنان همواره بر این بوده‌است که در صورت بسته شدن بنادر و سرحدات کشورهای همسایه احتمال رسیدن آسیب‌های مالی برای تجار افغان اندک باشد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG