لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

سهی: تلاش‌ها جهت تصرف ولسوالی جانی‌خیل به شدت ادامه دارد


مقام‌های پکتیا می‌گویند، تلاش‌ها برای باز پس‌گیری ولسوالی جانی‌خیل به شدت ادامه دارد.

عبدالولی سهی معاون والی پکتیا در صحبت تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی گفت که نیروهای کافی برای تصرف دوبارۀ جانی‌خیل در اختیار دارند.

وی افزود:

"قطعات ما قبلاً به ساحه رفته‌اند، فعلاً در نزدیکی‌های ولسوالی حضور دارند. قطعات کوماندو هم به ساحه رسیده‌اند. ما با استفاده از نیروهای که در ولایت پکتیا داریم، می‌توانیم جواب این مشکل را بدهیم."

بر اساس گزارش‌ها، ولسوالی جانی‌خیل اوایل دیروز پس از جنگ شدید میان نیروهای امنیتی افغانستان و جنگجویان طالبان به دست شورشیان افتاد.

آقای سهی می‌گوید، صدها جنگجو به شمول جنگجویان خارجی در جنگ ولسوالی جانی‌خیل که با ولایت خوست راه دارد، اشتراک کردند.

وی در مورد گفت:

"بر اساس گزارش‌های که به ما رسیده، بیش از ۶۵۰ تن از افراد دشمن درین جنگ اشتراک داشتند. درین جنگ و معمولاً جنگجویان خارجی که در پکتیا تحرکات دارند، بیشتر پنجابی‌ها و آی،اس،آی هستند. هنوز ما نشانه در دست نداریم که از کسانی دیگر هم نام ببریم."

عبدالرحمن سوله‌مل ولسوال جانی‌خیل هم در گفتگوی تیلیفونی از شهر گردیز به رادیو آزادی گفت که طالبان به تنهایی توان چنین جنگی را نداشتند.

آقای سوله‌مل افزود:

"این جنگ از سوی جنرالان خارجی یا پاکستانی بگویم، قومانده می‌شد. ما مخابره‌های شان را کشف می‌کردیم، به اردو گپ می‌زدند، به پشتوی پشاوری گپ می‌زدند، به ازبکی گپ می‌زدند. به لهجۀ بدخشانی گپ می‌زدند. به لهجه پکتیا گپ می‌زدند، از هر قوم بودند، از هر جای بودند."

اسلام‌آباد همواره این ادعاهای مقام‌های افغان را رد کرده‌است.

آقای سوله‌مل افزود، ولسوالی به علت نرسیدن نیروهای تقویتی و کافی نبودن تجهیزات سقوط کرد.

وی گفت:

"جنرالان ما محاسبه کرده‌بودند که مهمات ما برای شش ماه کفایت می‌کند. اما در یک روز جنگ دو حصۀ آن را مصرف کردیم. مهمات ما تمام شد و مجبور شدیم که خود را از آن جا زنده بیرون کنیم. ما هم تلفات داشتیم و دشمن هم بیش از ۱۴۰ تن تلفات داشتند."

آقای سوله‌مل همچنین گفت که جنگجویان بسیاری از ساختمان‌های ولسوالی را آتش زده‌اند.

وی می‌افزاید:

"آنقدر ظالم بودند که دکان‌های مردم را در دادند. بازار جانی‌خیل را به آتش کشیدند. خانه‌های پولیس محلی را در می‌دادند. فرزندان‌شان و زنان را تهدید می‌کنند، زنان را از خانه برون می‌کنند و خانه‌های آن‌ها را در می‌دهند."

در این حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه گفته‌است ولسوالی جانی‌خیل را تصرف کرده‌اند و سلاح، مهمات و موترهای نظامی به دست آورده‌اند.

این روزها، طالبان حملات‌شان را در گوشه‌های مختلف افغانستان از جمله کندز و هلمند شدت بخشیده‌اند.

به تازه‌گی، حدود صد سرباز امریکایی برای کمک با نیروهای افغان عمدتاً برای حفظ شهر لشکرگاه به هلمند فرستاده شدند.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در ماه جولای امسال گفته‌بود که وضعیت در افغانستان متزلزل است و طالبان هنوز هم یک تهدید اند. ولی هم اوباما و هم ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو وعده سپرده‌اند که در کنار مردم و حکومت افغانستان خواهند ایستاد و اجازه نخواهند داد که افغانستان دوباره به مکان امن برای تروریستان مبدل شود.

XS
SM
MD
LG