لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

تلاش‌ها برای حل بحرانِ شرق اوکراین افزایش می‌یابد


منزل مسکونی یکی از اتباع اوکراین در شرق این کشور که در اثر جنگ‌های اخیر تخریب شده‌است.
منزل مسکونی یکی از اتباع اوکراین در شرق این کشور که در اثر جنگ‌های اخیر تخریب شده‌است.

وزرای خارجه جرمنی، فرانسه و پولند توافق کردند که برای کاهش تنش‌ها در شرق اوکراین باید تلاش‌های بین‌المللی افزایش یابد.

فرانک والتر شتاین مایر وزیر خارجه جرمنی این موضوع را دیروز بعد از دیدار با همتاهای فرانسوی و پولندی‌اش در شهر ویمار ابراز داشت.

وزیر خارجه جرمنی نگرانی‌اش را از عدم عملی شدن توافق متارکه مینسک ابراز داشته گفت، در عملی سازی توافق متارکه مینسک که در فبروری سال گذشته امضأ شد، پیشرفت لازم صورت نگرفته‌است. وی روی ادامه تلاش‌های دیپلوماتیک برای حل معضله اوکراین تأکید کرده چنین گفت:

فرانک والتر شتاینمایر وزیر خارجه جرمنی
فرانک والتر شتاینمایر وزیر خارجه جرمنی

"تلاش‌های مشترک دیپلوماتیک با فرانسه به شیوۀ مسمی به نورماندی یعنی مذاکرات میان جرمنی، فرانسه، اوکراین و روسیه از دو سال به این طرف جریان داشته‌است. چنانچه تازه اعلان کردیم، ما به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد. در عین زمان اعتراف می‌کنم که با عملی سازی توافق مینسک راضی نیستیم و باید هم نباشیم. به همین خاطر اقدامات جدید را در چند روز اخیر اتخاذ نموده‌ایم برای آنکه به بهبودیکه به طور فوری به آن در بخش وضعیت امنیتی در خط جنگ در شرق اوکراین نیاز است، برسیم به شمول عقب نشینی عساکر دو جانب در دو سوی خط جنگ."

وزیر خارجه جرمنی افزود، ما باید برای کاهش خشونت‌ها کار کنیم.

فرانک والتر شتاین مایر همچنان گفت، مقامات غربی با مسکو و کیف صحبت می‌کنند تا آن‌ها را به عملی سازی مقررات مندرجه توافقنامه مینسک ترغیب کنند به شمول انتخابات محلی در مناطق شرقی اوکراین که در کنترول جدایی طلبان قرار دارند.

از ماه اپریل سال ۲۰۱۴ به این طرف در جریان درگیری‌ها بین قوای حکومتی اوکراین و جدایی طلبان حمایت شده از سوی روسیه در شرق اوکراین بیش از ۹۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG