لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

هند محصول گمرکی و مالیه بر صادرات میوه تازۀ افغانستان را معاف کرد


اتاق تجارت و صنایع می‌گوید هند تعهد سپرده تا از صادرات میوه تازۀ افغانستان به آن کشور، محصول گمرکی و مالیه اخذ نکند.

معاون این اتاق می‌گوید، تلاش می‌شود تا تجارت با هند گسترش یابد.

خان جان الکوزی معاون این اتاق روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هند گفته‌است که در صورت ضرورت طیاره‌های آن کشور برای انتقال میوه تازۀ افغانستان به هند آماده‌اند.

وی گفت، در دو روز گذشته هفده تُن میوه تازۀ افغانستان از طریق هوا به هند صادر شده و آن کشور تعهد سپرده تا از میوه‌های تازه افغانستان محصول گمرکی و مالیه اخذ نکند.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

"در دو روز گذشته با کشور هندوستان صحبت شده‌است، دو طیاره ما بسیار به ساده‌گی در ظرف حدود شش ساعت از میدان هوایی خارج و به مارکیت مواصلت کردند، هندوستان تعهد سپرده که حتی مالیه و محصول گمرکی از میوه تازۀ افغانستان نمی‌گیرد."

آقای الکوزی گفت، کمیسیونی به هدف انتقال میوه تازه از طریق میدان هوایی کابل و کندهار به خارج از کشور، ایجاد شده‌است.

فیصله در مورد صادر شدن میوه تازۀ افغانستان به هند پس از آن در شورای عالی اقتصادی از سوی رئیس جمهور غنی گرفته شد که پاکستان حدود دو هفته قبل در اعتراض به آتش زدن بیرق آن کشور از سوی افغان‌ها، بندر سپین بولدک- چمن را بست.

قبل از این ده‌ها موتر پُر از میوۀ تازه روزانه از طریق این بندر، به پاکستان می‌رفت که به گفته اتاق تجارت و صنایع مسدود شدن بندر سیپین بولدک-چمن تجار افغان را صدها هزار دالر خساره‌مند ساخته‌است.

مسئولین این اتاق گفته‌اند که هنگام تنش‌های چند ماه قبل در بندر تورخم و مسدود شدن این بندر برای چند روز نیز تجار افغان میلیون‌ها دالر خساره‌مند شدند.

در این حال عبدالله واحدیار یکی از آگاهان اقتصادی در صحبت با رادیو آزادی، تجارت مستقیم با هند را یک اقدام ارزنده در اقتصاد کشور دانسته می‌گوید، این مسئله می‌تواند به رشد سریع اقتصادی در افغانستان کمک کند.

عبدالله واحدیار یکی از آگاهان اقتصادی
عبدالله واحدیار یکی از آگاهان اقتصادی

وی در مورد گفت:

"اقدام و بدیل خوب است در مقابل پاکستان، خوشبختانه تجارت مستقیم با هندوستان یک گام مهم و ارزنده در تجارت و اقتصاد افغانستان است با این اقدام ممکن پاکستان در عرصه اقتصاد و سیاست بیشتر منزوی شود."

آقای واحدیار گفت، همواره نیاز است تا راه‌های بدیل تجارتی جستجو گردد و تأکید کرد که آغاز تجارت از طریق بندر چابهار، تجارت مستقیم با هند و داشتن روابط تجاری با چین نشان دهنده حرکت بسوی خود کفایی اقتصادی افغانستان است و حکومت باید برای رشد آن سعی کند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG