لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

نشست سه جانبه افغانستان، هند و امریکا در نیویارک برگزار می‌شود


در نظر است که رئیس جمهور اشرف غنی با رهبران هند و امریکا در شهر نیویارک روی وضعیت امنیتی منطقه گفتگو کند.

قرار است این گفتگو سه جانبه در حاشیه اجلاس اسامبلی عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود.

این نشست سه جانبه ظرف چند هفتۀ دیگر در شهر نیویارک برگزار می‌شود.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی دربارۀ این نشست گفت:

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

"این نشست، یک جلسه غیر معمول نیست که در نیویارک دایر می‌شود، این نشست رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد بوده که در آن رئیس جمهور افغانستان نیز اشتراک می‌کند. رؤسای جمهور و رهبران کشورها بعضاً در حاشیۀ آن باهم می‌بینند. به این ترتیب در نظر است که در حاشیۀ این اجلاس سازمان ملل متحد، یک نشست سه جانبه بین امریکا، افغانستان و هند برگزار شود و روی همکاری مشترک در مبارزه با تروریزم و مسایل اقتصادی بحث گردد."

اجلاس ابتدایی اسامبلی عمومی سازمان ملل متحد دو هفته بعد در شهر نیویارک افتتاح می‌شود و رهبران کشورهای مختلف جهان در این اجلاس که چند روز ادامه خواهد یافت، سخنرانی می‌کنند.

برگزاری نشست سه جانبه بین کابل، دهلی جدید و واشنگتن را برای اولین بار جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز سه شنبه در جریان سفرش به هند، اعلان کرد.

هرچند، وزیر امور خارجه امریکا گفت که هدف نشست سه جانبه انزوای پاکستان نیست اما شماری از تحلیل‌گران به این باور اند که امریکا پس از پانزده سال حضور در منطقه آنچه را که می‌خواست پاکستان انجام دهد، بدست نیآورد و بالاخره مجبور شد تا به گزینه دیگر یعنی هند رو بیاورد.

پوهاند ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید:

"ایالات متحدۀ امریکا بالاخره مجبور شده که قرارداد امنیتی و دفاعی را با هند امضأ کند و هند از اینکه از تروریزم ضرر دیده، هم مصمم است که در مبارزه با دهشت افگنی با امریکا به طور صادقانه همکاری کند. اکنون پاکستان برای حفظ موقف خود جهت رهایی از انزوا باید قدم‌های حقیقی را بر ضد تروریزم بردارد."

جان کری در ملاقات دیروزش با نریندرا مودی صدراعظم هند، علاوه بر سایر مسایل، درباره افغانستان هم بحث و گفتگو کرد.

کری در ملاقات با نریندرا مودی، علاوه بر سایر مسایل درباره افغانستان هم بحث و گفتگو کرد.
کری در ملاقات با نریندرا مودی، علاوه بر سایر مسایل درباره افغانستان هم بحث و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا بر اساس پلان قبلی امروز پنجشنبه قرار بود که دهلی جدید را به قصد واشنگتن ترک کند. اما مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا خبر داد که جان کری شاید فردا جمعه و یا پس فردا شنبه هم در هند باقی بماند و بعد از آن به چین سفر کند و در اجلاس "جی بیست" یا بیست کشور صنعتی جهان اشتراک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG