لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

ابدالی: هند در مورد کمک نظامی به هیئت افغان جواب مثبت داده‌است


شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هندوستان
شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هندوستان

لوی درستیز قوای مسلح افغانستان روز سه شنبه با لوی درستیز هندوستان و دیگر مقامات نظامی این کشور ملاقات کرد.

سفیر افغانستان در هند می‌گوید، در جریان این ملاقات طرف افغانستان یک سلسله تقاضاها را به میان گذاشت که هندوستان برای برآورده ساختن آنها جواب مثبت داده‌است.

شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هندوستان به رادیو آزادی گفت که لوی درستیز افغانستان جنرال قدم شاه شهیم روز سه شنبه در دهلی جدید با همتای هندی خود و دیگر مقامات نظامی این کشور ملاقات کرد.

به گفته آقای ابدالی لوی درستیز افغانستان از جانب هندوستان بعضی خواست‌های داشت که مقامات نظامی هند به آن پاسخ مثبت دادند.

شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هندوستان
شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هندوستان

وی گفت:

"در جریان این ملاقات در مورد طیاره‌های‌ام آی ۲۵ صحبت شد. هلیکوپتر چهار می ‌ام آی ۲۵ که تا هنوز به افغانستان نرسیده به زودی به این کشور داده خواهد شد. موضوع مهم دیگر که در اجلاس رسمی مطرح شد اینست که بعضی طیاره های ‌ام آی ۱۷ و همچنان ‌ام آی ۳۵ و دیگر طیاره‌های ساخت روسیه از سابق در افغانستان موجود اند که از فعالیت باز مانده‌اند. از هند تقاضا شد که در ترمیم این طیاره‌ها به ما کمک کند و یک ورکشاپ ترمیم این طیاره‌ها را در افغانستان بسازد."

آقای ابدالی افزود، در پاسخ به این خواست‌ها، هندوستان گفته است که به زودی یک هیئت تخنیکی را به کابل می‌فرستد و به تقاضا های افغانستان در مورد دادن طیاره‌های نو هم جواب مثبت داده‌است.

در همین حال وزیر دفاع امریکا اشتن کارتر و همتای هندی وی منوهر پریکار روز دوشنبه در وزارت دفاع امریکا در واشنگتن با هم ملاقات کرده و در مورد افغانستان صحبت کردند.

مقامات نامبرده امریکا و هند در یک اعلامیه مشترک خود به سفر اخیر قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان جنرال جان نیکولسن به هند هم اشاره کرده‌اند.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان
جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

جنرال نیکولسن در آغاز ماه روان میلادی به هند رفت و از حکومت هند خواست به افغانستان کمک‌های بیشتر نظامی برساند.

تلاش امریکا برای بهتر شدن روابط بین هند و افغانستان، پاکستان را نگران ساخته است. سفیر افغانستان در هند شیدا محمد ابدالی در صحبت با رادیو آزادی گفت که در چند روز آینده در چارچوب ملاقات‌های موجود یک هیئت بلند رتبه هند به افغانستان خواهد رفت.

مدیر روزنامه هندو چاپ هند و کارشناس سیاسی سوهاسینی حیدر می‌گوید، روش امریکا در رابطه با کمک‌های نظامی هند به افغانستان تغییر کرده‌است.

وی گفت:

"در گذشته امریکا هندوستان را از دادن کمک نظامی به افغانستان منع می‌کرد زیرا فکر می‌کرد که این عمل با عکس‌العمل شدید پاکستان رو به رو خواهد شد. هر باری که هندوستان کمک‌های نظامی خود را به افغانستان بیشتر ساخته با حملات تروریستی رو به رو شده‌است.هندوستان هم از دادن اسلحه کشنده به افغانستان شانه خالی می‌کرد. اما از ماه دسمبر به بعد همه چیز تغییر کرد و هند تعهد نمود که چهار هیلیکوپتر نظامی به افغانستان می‌دهد. در چند ماه آینده خواهیم دید که هندوستان چه کمک‌های دیگر را به افغانستان مد نظر دارد."

خانم حیدر می‌افزاید، هندوستان به وضاحت گفته است برای داشتن نقش نظامی در افغانستان به اجازه امریکا نیاز ندارد.

محمد تقی کارشناس امور پاکستان و منطقه و استاد پوهنتون فلوریدا هم به این باور است که موقف امریکا در رابطه با مناسبات هند و افغانستان تغییر کرده‌است:

"در روابط پاکستان و امریکا در اواخر بعضی تیره گی‌ها مشاهده می‌شود، دو سال قبل وضعیت این طور نبود به طور خاص وقتی که بر پوهنتون امریکایی در کابل حمله شد در موقف امریکا تغییر بیشتر آمده‌است."

مطابق گزارش‌ها، جان کری وزیر خارجه امریکا که در جریان سفر سه روزه در هند می‌باشد در ملاقاتی که روز چهارشنبه با صدراعظم هند نریندرا مودی دارد باز هم موضوع افغانستان را ذکر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG