لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

جسد اسلام کریموف امروز به خاک سپرده می‌شود


اسلام کریموف
اسلام کریموف

تلویزیون دولتی ازبکستان شام دیروز خبر درگذشت اسلام کریموف رئیس جمهور این کشور را اعلان کرد.

اسلام کریموف که از ۲۷ سال به این سو، به حیث رئیس جمهور ازبکستان ایفای وظیفه می‌کرد، چند روز قبلدر اثر سکته مغزی بستری شد.

تلویزیون دولتی ازبکستان، اعلامیۀ کابینه و پارلمان این کشور را به نشر رساند که در آن اسلام کریموف را شخصیت بزرگ تاریخی خوانده‌است.

گوینده تلویزیون ازبکستان قسمتی از این اعلامیه شورای وزیران و پارلمان این کشور را قرائت کرده گفت:

" اسلام کریموف اولین رئیس جمهور ما یک شخصیت واقعاً تاریخی بود. اسلام کریموف به اراده و شجاعتی که داشت، استقلال کشور را بدست آورد و این کشور را در راه انکشاف و ترقی سوق داد که این نشان دهنده موفقیت‌های قابل ملاحظه او به شمار می‌رود."

تلویزیون دولتی ازبکستان همچنان گفت، جنازه کریموف طی مراسمی امروز (شنبه) در زادگاه وی شهر سمرقند، به خاک سپرده می‌شود.

سمرقند زادگاه اسلام کریموف
سمرقند زادگاه اسلام کریموف

شوکت میرزایف صدراعظم ازبکستان به حیث رئیس کمیسیون تنظیم مراسم بخاک سپاری اسلام کریموف تعیین شده‌است.

رئیس جمهور ازبکستان در اصل کدام جانشین مشخص ندارد و این هم روشن نیست که رهبری این کشور بزرگ آسیای میانه را پس از اسلام کریموف چه کسی به عهده می‌گیرد.

مقامات امنیتی ازبکستان در صحبت با بخش ازبکی رادیو آزادی گفتند که میرزایف برای اجرای مراسم جنازه به شهر سمرقند سفر کرده‌است.

اما گمان می‌رود که شوکت میرزایف صدراعظم ازبکستان جانشین اسلام کریموف تعیین شود. زیرا او در نبود اسلام کریموف در سی و یکم ماه اگست در مراسم سالگرد استرداد استقلال ازبکستان اشتراک کرد.

مطابق قانون اساسی ازبکستان، اگر رئیس جمهور نتواند وظیفه خود را به پیش ببرد، در آن صورت، رئیس مجلس سنای این کشور برای سه ماه امور ریاست جمهوری را به پیش می‌برد.

نعمت الله یولداشیف از سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو، ریاست مجلس سنای ازبکستان را به عهده دارد.

گفته می‌شود، قرار است در مراسم بخاک سپاری اسلام کریموف، رهبران کشورهای شوروی سابق و شماری از روسای جمهور و رهبران برخی کشورهای دیگر جهان شرکت کنند.

یک مقام افغان که نخواست از وی نام گرفته شود، به خبرگزاری اسو شیتدپرس گفت که رئیس جمهور اشرف غنی امروز در مراسم جنازه اسلام کریموف شرکت خواهد کرد.

تلویزیون دولتی ازبکستان مرگ اسلام کریموف را به طور رسمی زمانی اعلان کرد که قبل از آن تعدادی از رهبران کشورها به شمول ترکیه و ایران به خاطر وفات اسلام کریموف با رهبران ازبکستان ابراز همدردی کردند.

مردم در ازبکستان بخاطر درگذشت کریموف عزادار اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:35 0:00

XS
SM
MD
LG