لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

فرهاد: برگشت مهاجرین افغان از پاکستان داوطلبانه خواهد بود


کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین می‎گوید که بر اساس فیصله نشست‎های سه جانبه برگشت مهاجرین افغان از پاکستان داوطلبانه خواهد بود.

مسئولان این کمیشنری این را نمی‎پذیرند که گویا پاکستان پس از عید سعید اضحی هر هفته هشتاد هزار مهاجر افغان را به این کشور خواهد فرستاد.

نادر فرهاد سخنگوی این کمیشنری در کابل روز یک‎شنبه به رادیو آزادی گفت، مشخص نشده که بابد چی تعداد مهاجر افغان در چی زمانی از پاکستان به کشور شان برگردند.

فرهاد گفت که در نشست‎های سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و این کمیشنری چنین فیصله صورت نگرفته‎است.

فرهاد: اگر میزان برگشت مهاجرین افغان افزایش یابد و مبتنی به اراده خود شان باشد، تلاش‎های از سوی ما در این زمینه به خرچ داده خواهد شد.
فرهاد: اگر میزان برگشت مهاجرین افغان افزایش یابد و مبتنی به اراده خود شان باشد، تلاش‎های از سوی ما در این زمینه به خرچ داده خواهد شد.

اما آقای فرهاد می‎گوید که اگر چنین شود "یو، ان، اچ، سی، آر" آماده‎گی کامل داشته و برای کمک به برگشت کننده‌گان افغان از پاکستان خواهد شتافت:

"اگر میزان برگشت مهاجرین افغان افزایش یابد و مبتنی به اراده خود شان باشد، تلاش‎های از سوی ما در این زمینه به خرچ داده خواهد شد. در نشست‎های سه جانبه میان حکومت‎های دو کشور و کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین در مورد ارقام مهاجرین برگشت کننده به افغانستان هیچگاهی بحث صورت نگرفته‎است. اما در این هیچ شکی نیست که نهادهای مانند «یو، ان، اچ، سی، آر» در این زمینه برنامه‎های خود را داشته می‎باشند."

پیش از این کمیشنر مهاجرین افغان در پاکستان به رسانه‎ها گفته‎است که پس از عید سعید اضحی پاکستان در هر هفته هشتاد هزار مهاجر افغان را به افغانستان می‎فرستد.

روزنامه اکسپرس تربیون چاپ پاکستان به نقل از عمران زیب کمیشنر مهاجرین افغان آن کشور گفته‎است که پس از عید سعید اضحی در هر هفته هشتاد هزار مهاجر افغان به افغانستان فرستاده خواهند شد.

عمران زیب گفته‌است روز اخیر سال جاری میلادی آخرین روز برای برگشت بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغانی که دارای مدرک قانونی مهاجرت هستند تعیین شده‎است.

زیب: تا پایان ماه گذشته میلادی یک‎صد و بیست و چهار هزار افغان بدون مدرک قانونی و در ماه جولای حدود نود هزار افغانی که اسناد قانونی اقامت در پاکستان داشتند به افغانستان عودت کرده‎اند.
زیب: تا پایان ماه گذشته میلادی یک‎صد و بیست و چهار هزار افغان بدون مدرک قانونی و در ماه جولای حدود نود هزار افغانی که اسناد قانونی اقامت در پاکستان داشتند به افغانستان عودت کرده‎اند.

این مقام پاکستانی اظهار داشته‎است که تا پایان ماه گذشته میلادی یکصد و بیست و چهار هزار افغان بدون مدرک قانونی و در ماه جولای حدود نود هزار افغانی که اسناد قانونی اقامت در پاکستان داشتند به افغانستان عودت کرده‎اند.

مقامات افغان نیز می‎گویند که برای برگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از پاکستان آماده‎گی کامل دارند و در این زمینه برنامه‎های نیز روی دست گرفته شده‎است.

عبدالله وحید پویان جنرال قونسل افغانستان در ایالت خیبر پشتونخوا می‎گوید، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار هفته گذشته‌اش در کابل به نماینده‎های مهاجرین افغان اطمینان داده‎است که کمیسیون‎های مشخص در این زمینه کار می‎کنند.

پویان: رئیس جمهور افغانستان در این زمینه تصامیمی روی دست دارد.
پویان: رئیس جمهور افغانستان در این زمینه تصامیمی روی دست دارد.

وی افزود:

"رئیس جمهور افغانستان در این زمینه تصامیمی روی دست دارد و حرف خوب این بود که در دیدار با نماینده‎های مهاجرین افغان در پاکستان برخی از اعضای کابینه مانند وزرای احیا و انکشاف دهات، تحصیلات عالی، معارف، مهاجرین وعودت کننده‎گان و وزیر مالیه نیز حضور داشتند.

رئیس صاحب جمهور بر اساس پیشنهادات نماینده‎های مهاجرین افغان که از پاکستان آمده‌بودند به این وزرا هدایات لازم داد."

آقای پویان می‎گوید که رئیس جمهور افغانستان به ادارات مربوط هدایت داده‌است تا در زمینۀ ساخت شهرک‎ها که از خواست اصلی برگشت کننده‎گان از پاکستان دانسته می‎شود اقدام کنند.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌های نظامیان پاکستانی چندی پیش صدها مهاجر افغان در پاکستان توسط نیروهای پاکستان دستگیر شده‌اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین و عودت کننده‎گان نیز کمک‎های نقدی‌اش با برگشت کننده‌گان را در مقایسه با سال‎های قبل بیشتر ساخته و برای هر عودت کننده از سوی این اداره چهار صد دالر امریکایی داده می‎شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG