لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۴۱

حکومت افغانستان عمل پولیس شیراز را توهین به کرامت انسانی خواند


حکومت و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برخورد پولیس و نیروی انضباطی شیراز ایران را در برابر پناهندگان افغان تقبیح کرده و آن را مغایر موازین حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی خوانده‌اند.

پولیس و نیروهای انضباطی ایران در شهر شیراز روز چهارشنبه در نمایشگاهی در کنار دیگر دستآورد های شان از قبیل مواد مخدر، وسایط سرقت شده، مشروبات الکولی و اموال قاچاق، تعدادی از مهاجران بازداشت شدۀ افغان را نیز در قفس آهنین با چشمان بسته به نمایش گذاشتند.

معین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان این عمل پولیس شیراز را غیر بشری و توهین به کرامت انسانی خواند.

خانم عالمه که دیروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد، از حکومت ایران خواست تا این موضوع را تحت پیگرد جدی قرار دهد.

وی گفت:

"وزارت ما این عمل را در تضاد با تمام موازین حقوق بشری بخصوص کنوانسیون ۱۹۵۱ و پروتوکول ۱۹۶۷ دانسته، از مقامات دولت اسلامی ایران تقاضا داریم که این قضیه را مورد پیگرد جدی قرار دهند و با عاملین قضیه برخورد قانونی کنند."

معین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان همچنان از وزارت خارجه این کشور خواست تا موضوع را از مجرای دیپلوماتیک تعقیب کند.

این مسئله واکنش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را نیز به دنبال داشت.

سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، بر اساس اصول و موازین بین‌المللی ایران باید طوریکه با اتباع خود برخورد می‌کند، با مهاجرینِ که به آن کشور پناه آورده‌اند، نیز چنین رفتار نماید.

رفیع الله بیدار که شام روز جمعه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت که توقع آنها از ایران منحیث یک کشور اسلامی این است که با افغان‌ها بر اساس اخوت اسلامی برخورد کند و همزمان تمامی موازین بین‌المللی را در ارتباط به مهاجران مراعات نماید.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"همچنان ما خواهان این هستیم که مطابق توافقات سه جانبه بین افغانستان، ایران و کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برخورد بکند، یعنی از تمام حقوق بشری‌شان برخوردار باشند و همه حقوق و کرامت انسانی شان حفظ شود."

شبکه اطلاع‌ رسانی افغان از ویب ‌سایت‌های افغان‌های مقیم ایران نیز ضمن انتشار تصویر این اقدام پولیس ایران، از آن با عنوان "نمایشگاه افغانستانی‌ها در قفسی در ایران" نام برده‌است.

مقامات وزارت داخلۀ ایران تا هنوز به این اقدام عکس‌العملی نشان نداده‌اند.

نمایش شماری از مهاجران غیر قانونی افغان در قفسی در شیراز اعتراض چند شخصیت سیاسی و اجتماعی و ویب لاگ نویسان ایرانی و افغان را نیز به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG