لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

شهیم: هیئت افغانستان در سفرش به هند تقاضای سلاح نخواهد کرد


لوی درستیز اردوی افغانستان می‌گوید، از هند تقاضای سلاح را نکرده‌است.

در مورد موضوعاتیکه قرار است در جریان سفر دو روزه رئیس جمهور افغانستان به هند میان مقام‌های دو کشور بحث شود، جزئیات بیشتر در دست نیست اما لوی درستیز قوای مسلح افغانستان می‌گوید، آن‌ها از هندوستان تقاضای سلاح نکرده‌اند و همچنان هیئت افغانستان در این سفرش به هند تقاضای سلاح را نخواهد کرد.

انتظار می‌رود که رئیس جمهور افغانستان امروز به هند سفر کند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، محمد اشرف غنی در سفرش به هند، روی موقف دو کشور در امر مبارزه با تروریزم و همکاری‌های امنیتی و اقتصادی گفتگو می‌کند.

رئیس جمهور افغانستان امروز به هند سفر می‌کند و روی موقف دو کشور در امر مبارزه با تروریزم و همکاری‌های امنیتی و اقتصادی صحبت ‌می‌کند.
رئیس جمهور افغانستان امروز به هند سفر می‌کند و روی موقف دو کشور در امر مبارزه با تروریزم و همکاری‌های امنیتی و اقتصادی صحبت ‌می‌کند.

قدم‌شاه شهیم که چند روز پیش به هند رفته بود و در آنجا با همتای هندی و دیگر قوماندان‌های قوای هوایی و بحری آن کشور ملاقات کرد می‌گوید، افغانستان فعلاً نیاز جدی به تجهیزات ندارد و تخنیک سلاح هندی با افغانستان متفاوت است.

آقای شهیم می‌گوید:

"ما با هندوستان هنوز هم در مورد تانک و توپ صحبت نکرده‌ایم. چون تشکیلات دست داشتۀ ما هنوز هم تشکیلات ایالات متحده امریکا و شرکای ناتوست. در مورد اسلحه صحبت نشده چون اسلحه و تخنیک ما متفاوت است. ما فعلاً نیازمندی جدی به تجهیزات بیشتر نداریم."

خبرگزاری رویترز می‌گوید، گمان میرفت که قدم‌شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان در سفرش به هند که در اواخر ماه آگست صورت گرفت، لیست از تجهیزات نظامی را به دهلی نو برای کمک به کابل پیشکش کند که بر اساس مشوره امریکا تهیه شده‌بود.

رویترز به نقل از شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در دهلی نو خبر داد که هند جهت مبارزه با تروریزم به افغانستان سلاح خواهد داد.

ابدالی: هند برای مبارزه با تروریزم به افغانستان سلاح خواهد داد.
ابدالی: هند برای مبارزه با تروریزم به افغانستان سلاح خواهد داد.

آقای ابدالی گفته بود که هند این کار را بدون درنظر داشت نگرانی پاکستان انجام می‌دهد زیرا امنیت منطقوی در حال خراب شدن است و نیروهای افغان برای مبارزه با طالبان مسلح و دیگر گروه‌ها به تجهیزات نظامی نیاز دارد.

اما قدم‌شاه شهیم لوی درستیز اردوی افغانستان می‌گوید، تقاضای افغانستان از هند تنها پرزه جات برای ترمیم دوبارۀ طیاره‌های ساخت روسی است.

شهیم می‌افزاید:

"ما طیاراتی که از قبل داریم، «ام آی-۱۷»، «ام آی-۳۵»، «ام آی-۲۴» که چهار بال از هندوستان دریافت کردیم، سه بال آن در اردوی افغانستان شامل شده‌اند و یک بال دیگر نیز عنقریب می‌رسد و «ام-۳۲» که پرزه جات آن در کشورهای عضو ناتو پیدا نمی‌شود. در کشورهای بلاک شرق و در روسیه قابل دسترسیست. ما به خاطر همین پرزه جات با هندوستان در تماس هستیم تا از بلاک شرق و یا روسیه برای ما تهیه نمایند. ورکشاپ نه بلکه تنها پرزه جات تیپ روسی است که ما انتظار داریم از طریق هندوستان آن را به دست آوریم."

پس از سقوط رژیم طالبان، هند حدود دو میلیارد دالر با افغانستان کمک کرده‌است.

دهلی نو دسمبر سال گذشته اعلان کرد که چهار هلیکوپتر جنگی از نوع «ام آی-۲۵» به افغانستان می‌دهد که در ماه فبروری سه هلیکوپتر آن را به افغانستان سپرد.

دهلی نو در ماه فبروری سه هلیکوپتر «ام آی ۲۵» را به افغانستان سپرد.
دهلی نو در ماه فبروری سه هلیکوپتر «ام آی ۲۵» را به افغانستان سپرد.

پیش از سفر رئیس جمهور افغانستان به هند، گزارش‌ها گفتند که احتمال دارد کابل تقاضای سلاح از دهلی نو کند.

پاکستان که پیش از این نیز در مورد نزدیکی کابل و دهلی نو ابراز نگرانی کرده‌است، می‌گوید که کمک‌های هند به افغانستان را برای خود خطر نمی‌داند، اما من پریت ووهرا سفیر هند در کابل روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی در پاسخ در مورد نگرانی‌های پاکستان گفت که هند و افغانستان دو کشور مستقل اند که روابط نزدیک‌شان هیچ نوع ربطی با پاکستان ندارد.

XS
SM
MD
LG