لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

مبارزه با تروریزم و همکاری تجارتی، هدف سفر غنی به هند


انتظار می‎رود رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی فردا "چهارشنبه" وارد هند شود.

سخنگوی ریاست جمهوری می‎گوید که در این سفر دو روزه، رئیس جمهور با مقام‎ها و تاجران هندی، به منظور تقویت روابط دو جانبه و افزایش تجارت میان دو کشور گفتگو خواهد کرد.

تاجران هندی انتظار دارند که کالاهای تجارتی شان در یک فرصت کوتاه و مصرف کمتر، به بازار‎های افغانستان و آسیای میانه منتقل شود.

رئیس جمهور اشرف غنی سفرش به هند را با دیدار با نریندرا مودی صدراعظم آن‎کشور آغاز می‎کند.

انتظار می‎رود در این ملاقات، همکاری‎ها برای مبارزه با تروریزم و افزایش روابط تجارتی و اقتصادی دو کشور در صدر آجندا قرار داشته باشد.

محمد هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت، دهلی نو از کمک کننده‎های بزرگ با کابل است و حکومت افغانستان، افزایش همکاری‎های اقتصادی با هند را، به نفع اش می‎بیند.

چخانسوری: در این سفر روی همکاری‎های اقتصادی که برای آینده در نظر است، بحث می‎شود.
چخانسوری: در این سفر روی همکاری‎های اقتصادی که برای آینده در نظر است، بحث می‎شود.

وی افزود:

" هند یکی از کشور‎های است که با افغانستان پروژه‎های زیاد اقتصادی داشته است. یک بسته بزرگ پروژه های‎شان تکمیل شده، مانند بند سلما که نمونه دوستی هند و افغانستان است و همچنان تعمیر پارلمان افغانستان، سرک زرنج دلارام و کار روی بند چابهار نیز جریان دارد. در این سفر روی همکاری‎های اقتصادی که برای آینده در نظر است، بحث می‎شود."

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود، جزئیات در مورد گسترش همکاری‎ها در مبارزه مشترک با تروریزم و همچنان افزایش روابط اقتصادی، پس از دیدار رئیس جمهور اشرف غنی و نریندر مودی صدراعظم هند اعلان خواهد شد.

حکومت افغانستان اخیراً از پاکستان خواست تا به تاجران هندی که با افغانستان روابط تجارتی دارند، در بندر واگه راه و سهولت بدهد.

در عین حال کابل به اسلام آباد هشدار داد که اگر چنین نشود، راه پاکستان و صدور کالاهای تجارتی آن‎کشور را به آسیای میانه خواهد بست.

تایمز آف اندیا که یکی از نشریه‎های هندی است، در مورد می‎نویسد، این که کابل به اسلام آباد در مورد تاجران هندی و روابط تجارتی آن کشور با افغانستان و همچنان در مورد کسانی‎که از تجارت با آسیای میانه نفع می‎برند، هشدار داده یک خبر خوش است.

شمار زیادی از تاجران هندی به این باور اند که نرخ‎های مناسب افغانستان، امکانات بزرگ تجارتی برای شان است.

افتتاح بند سلما نمونه دوستی هند و افغانستان.
افتتاح بند سلما نمونه دوستی هند و افغانستان.

هند به صورت عموم چای، ماشین‎های سبُک و لباس به افغانستان صادر می‎کند.

اما از راه بندر واگه، سایر نیازمندی‎ها از راه کوتاه و مصرف کم به افغانستان و آسیای میانه منتقل شده می‎تواند.

آذرخش حافظی مسئول روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید، با تکمیل کار بندر چابهار و همچنان خط ریل چین به افغانستان، اتکای تاجران افغان به پاکستان کاهش می‎یابد.

گشایش بندر واگه علاوه بر هندی‎ها، برای تاجران افغان هم خیلی کمک می‎کند تا در فرصت کوتاه، اموال خود را به هند برسانند.

وزارت خارجه پاکستان چند روز پیش گفته بود، در واگه برای تاجران افغان راه ترانزیت داده می‎شود اما براساس یک پیمان که میان کابل و اسلام آباد امضا شده، واردات اموال هندی از این راه ممکن نیست.

آقای آذرخش حافظی به رادیو آزادی گفت، توافقنامه تجارتی میان افغانستان و پاکستان کمبودها و مشکلاتی دارد.

به گفته این مسئول پاکستان بر اساس تعهد و قوانین بین المللی باید برای تاجران در واگه راه و سهولت بدهد.

حافظی: باید راه ترانزیت و انتقالات از طریق بندر واگه را به روی همدیگر باز کنیم.
حافظی: باید راه ترانزیت و انتقالات از طریق بندر واگه را به روی همدیگر باز کنیم.

وی افزود:

" ما با پاکستان در این مورد دو تعهد بین المللی داریم. یکی از طریق سازمان تجارت جهانی و دوم از طریق کنوانسیون ژنیف، که در نتیجه آن باید راه ترانزیت و انتقالات از طریق بندر واگه را به روی همدیگر باز کنیم."

در این میان بی کی بجاج رئیس اتاق تجارت و صنایع خارجی هند به نشریه تایمز آف اندیا گفته است که با توجه به این‎که افغانستان یک کشور محاط به خشکه است و مرز بحری ندارد، حکومت پاکستان بر اساس توافقنامه سازمان ملل متحد مجبور است تا برای این‎کشور راه بحری فراهم کند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG