لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

افغانستان سومین کشور در فهرست فاسدترین کشورهای جهان شد


افغانستان در فهرست فاسدترین کشورهای جهان شامل شده‌است.

سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان را در ردیف فاسدترین کشورهای جهان قرار داده‌است.

در گزارش سالانۀ این سازمان، افغانستان در ردۀ یکصد و شصت و ششم در میان کشورهای فاسد جهان قرار گرفته و پس از سومالیا و کوریای شمالی سومین کشور با بیشترین فساد اداری خوانده شده‌است.

در گزارش این سازمان گفته شده که موجودیت فساد اداری در افغانستان باعث تضعیف تلاش‌های صلح در این کشور شده‌است.

سازمان شفافیت بین‌المللی می‌گوید، میلیون‌ها دالر که باید در بازسازی افغانستان به مصرف می‌رسید، بنابر گزارش‌ها یا حیف و میل شده و یا هم به سرقت رفته است.

سازمان: میلیون‌ها دالر که باید در بازسازی افغانستان به مصرف می‌رسید، حیف و میل شده‌است. - نمایی از صنف و مکتب که ساختمان ندارد.
سازمان: میلیون‌ها دالر که باید در بازسازی افغانستان به مصرف می‌رسید، حیف و میل شده‌است. - نمایی از صنف و مکتب که ساختمان ندارد.

بنابر گزارش سال ۲۰۱۵ میلادی این سازمان، فساد اداری در افغانستان باعث تضعیف تلاش‌ها جهت تأمین صلح و ثبات در این کشور شده‌است.

سازمان شفافیت بین‌المللی در حالی افغانستان را در ردیف سوم کشورهای فاسد جهان شمار کرده‌است که مقامات افغان نیز از موجودیت این پدیده انکار نکرده و مبارزه با فساد را یکی از اولویت‌های کاری حکومت خوانده‌اند.

حکومت افغانستان به هدف مبارزۀ بهتر با فساد اداری چندی پیش مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری را ایجاد کرد که کمتر از یک ماه می‌شود، رسماً بکار اش آغاز کرده‌است.

از حکومت وحدت ملی همواره انتقاد شده‌است که از زمان ایجاد تا کنون هیچ مقامی بلند رتبه به دلیل دست داشتن در فساد اداری به محاکمه کشانیده نشده‌است.

اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان هفتۀ پیش در جلسه شورای وزیران گفت، روابط سیاسی و قومی نباید مانع اقدامات در امر مبارزه با فساد شود و هیچ استثنای در پیگیری قضایای فساد وجود نخواهد داشت.

عبدالله: روابط سیاسی و قومی نباید مانع اقدامات در امر مبارزه با فساد شود.
عبدالله: روابط سیاسی و قومی نباید مانع اقدامات در امر مبارزه با فساد شود.

آقای عبدالله افزود:

"اگر فاسد خوب و بد تشخیص شود و بگویم که این خوب است و دیگری بد یک قدم به پیش رفته نمی‌توانیم، قهرمان مبارزه با فساد در کشور وجود ندارد، همه قربانی فساد اداری هستیم."

پیش از این رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفت، فساد اداری میراث حکومت پیشین است، اما تأکید کرد که تلاش‎ها برای محو آن جریان دارند.

برخی از آگاهان بدین باور اند که تا هنگامی که افراد آلوده به فساد در رده‌های بلند دولتی حضور داشته باشند، مبارزه با فساد در افغانستان نتیجه‌یی نخواهد داشت.

فرهنگ: حکومت افغانستان در جاهاییکه فساد اداری صورت گرفته اصلاً زور اش نمی‌رسد.
فرهنگ: حکومت افغانستان در جاهاییکه فساد اداری صورت گرفته اصلاً زور اش نمی‌رسد.

امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت و صنایع و یکی از آگاهان امور می‌گوید:

"حکومت افغانستان در جاهاییکه فساد اداری صورت گرفته اصلاً زور اش نمی‌رسد که مداخله کند تنها افراد ضعیف را می‌خواهند پیگرد کنند و حکومت متأسفانه در زمینۀ مبارزه با فساد ناکام مانده‌است."

افغانستان در حالی یکبار دیگر در ردیف فاسدترین کشورهای جهان قرار گرفته‌است که جامعه جهانی همواره خواهان مبارزه جدی حکومت افغانستان در برابر فساد اداری شده‌است.

در گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی پاکستان در ردۀ ۱۱۷م و ایران در ردۀ ۱۳۰م کشورهای فاسد جهان قرار دارند، در حالیکه دنمارک با ۹۱ امتیاز، از جمله شفاف‎ترین کشورهای جهان خوانده شده‎است.

برای خواندن متن انگلیسی گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی اینجا را کلیک کنید.

XS
SM
MD
LG