لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۱۷

هشدار ایران به طیارات امریکایی که بر فراز تنگۀ هرمز پرواز می‌کنند


اردوی ایران تهدید کرد، طیارات امریکایی که بر فراز تنگۀ هرمز پرواز می‌کردند را سرنگون خواهد ساخت.

دو طیارۀ نیروی بحری امریکا که بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کردند، مورد تهدید اردوی ایران قرار گرفتند.

بیل اربان (Bill Urban) سخنگوی ناوگان پنجم بحری امریکا می‌گوید به تاریخ دهم سپتامبر یک مرکز دفاع هوایی ایران به دو طیاره نیروی بحری امریکایی که بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کردند و به حریم هوایی ایران نزدیک شده بودند هوشدار داد که اگر مسیر پرواز شان را تغییر ندهند "راکت‌های ایران" را فیر خواهند کرد.

بیل اربان گفته‌است، امریکایی‌ها در پاسخ گفته‌اند که آن‌ها عملیات عادی روزمره را در حریم هوایی بین‌المللی انجام می‌دهند و به مأموریت‌شان ادامه دادند.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، در یک حرکت مهاجمانۀ دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ سیزدهم سپتامبر از یک کشتی سریع‌السیر جدید پرده برداری کرد و هدف آن را جلوگیری از تهدید حضور کشتی‌های امریکایی در خلیج فارس خوانده‌است.

فدوی: این کشتی سریع‌السیر بالای محاسبات دشمن به خصوص امریکا تأثیر خواهد کرد.
فدوی: این کشتی سریع‌السیر بالای محاسبات دشمن به خصوص امریکا تأثیر خواهد کرد.

آدمیرال علی فدوی (Ali Fadavi) قوماندان نیروی گارد بحری ایران در مراسم پرده برداری این کشتی جدید از حضور امریکا در خلیج نکوهش کرده، آن را موجب "بی امنیتی و بی قانونی" خوانده، گفت:

"این کشتی سریع‌السیر به نیروی بازدارندۀ ایران می‌افزاید و بالای محاسبات دشمن به خصوص امریکا تأثیر خواهد کرد."

مارک تونر (Mark Toner) سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته‌است که رویدادهای اخیر به بیش از ۳۰ مورد رویارویی نزدیک بین ایران و ایالات متحدۀ امریکا رسیده که در سال جاری میلادی بین کشتی‌های امریکایی و سپاه پاسدارن ایران در خلیج صورت گرفته‌است.

مارک تونر این رویارویی‌ها را مضطرب کننده خوانده‌است.

تونر: این رویارویی‌ها را مضطرب کننده است.
تونر: این رویارویی‌ها را مضطرب کننده است.

پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده امریکا رویارویی‌های مختلف با سپاه پاسدارن ایران را نکوهش کرده، آن را "نامصون" و "غیر مسلکی" خوانده‌است، به خصوص مواردی را که کشتی‌های امریکایی به خاطر جلوگیری از نزدیک شدن کشتی‌های ایرانی مجبور به فیرهای هوایی هوشدار دهنده شده‌اند.

در ماه جنوری سال جاری میلادی نیروی بحری ایران بطور آشکار پرسونل دو قایق گزمۀ امریکایی را دستگیر کرد که بطور سهوی داخل آب‌های ایران شده بودند. این ۱۰ امریکایی در جریان ۲۴ ساعت دوباره آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG