لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

راشد: تعهد کمک ۱۷۰ هزار تن گندم از سوی هند به افغانستان ارزشمند است


وزارت زراعت و مالداری افغانستان تعهد کمک یکصدو هفتاد هزار تُن گندم از سوی هند به افغانستان را مهم و با ارزش می‌داند.

در حالیکه افغانستان هنوز هم سالانه بیش از یک اعشاریه سه میلیون تُن گندم مورد نیاز خود را از خارج خریداری می‌کند، وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید کمک هند می‌تواند بخشی از نیازمندی افغانستان را در این بخش مرفوع سازد.

لطف‌الله راشد سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هند پیش از این تعهد کمک بلا عوض ۵۰۰ هزار تُن گندم را با افغانستان کرده‌بود و این گندم نیز بخشی از آن است.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان تعهد کمک یکصدو هفتاد هزار تُن گندم از سوی هند به افغانستان را مهم می‌داند.
وزارت زراعت و مالداری افغانستان تعهد کمک یکصدو هفتاد هزار تُن گندم از سوی هند به افغانستان را مهم می‌داند.

آقای راشد در مورد گفت:

"به این مقدار گندم که ما در جریان رفع حاصل هستیم و طبعاً هر سال ما به خریداری گندم نیاز داریم کمک هند در این مقطع زمانی بسیار یک کمک مهم و ارزشمند است."

سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید در حال حاضر ۹ ذخیره‌گاه ستراتیژیک گندم در کشور وجود داشته که در حالات اضطراری از آن استفاده می‌گردد.

بر اساس معلومات این وزارت افغانستان سالانه به شش میلیون تُن گندم نیاز داشته که یک اعشاریه سه میلیون تُن آن را از دیگر کشورها خریداری می‌کند.

هند چند سال قبل تعهد کمک ۵۰۰ هزار تُن گندم را با افغانستان کرده که بر اساس معلومات وزارت زراعت و مالداری مقدار از این کمک‌ها در دو مرحله به این کشور رسیده‌است.

راشد: هند پیش از این تعهد کمک بلاعوض ۵۰۰ هزار تُن گندم را با افغانستان کرده‌بود و این گندم نیز بخشی از آن است.
راشد: هند پیش از این تعهد کمک بلاعوض ۵۰۰ هزار تُن گندم را با افغانستان کرده‌بود و این گندم نیز بخشی از آن است.

به تازه‌گی وزیر اقتصاد افغانستان گفته‌است که هند موافقت کرده‌ تا یک صدوهفتاد هزار تُن گندم را به افغانستان اهدا کرده و آن را از طریق بندر عباس ایران وارد افغانستان سازد.

در این حال عبدالله واحدیار یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید این کمک‌ها در کوتاه مدت برای افغانستان مؤثر است اما در دراز مدت به گفته آنان حکومت افغانستان باید برای رسیدن به خودکفایی در بخش گندم تلاش‌هایش را بیشتر سازد.

آقای واحدیار می‌گوید:

"حکومت افغانستان به خصوص وزارت زراعت و مالداری باید در این عرصه اقدامات جدی کند بخاطر اینکه مردم افغانستان از یگانه چیزیکه رنج می‌برند، نبود مواد اولیه است که ما می‌توانیم از روی زراعت این نقطه ضعف خود را قوت ببخشیم و زراعت کشور خود را به پا ایستاده کنیم."

آقای واحدیار سفارش می‌کند که حکومت این کشور در کنار زراعت به دیگر بخش‌های اقتصادی و تولیدی نیز توجه لازم کرده و این کشور را از احتیاج به کشورهای خارجی نجات دهد.

در این حال وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید طرحی را برای خودکفا شدن افغانستان در بخش گندم ترتیب کرده‌است که بر اساس آن این کشور تا سال ۲۰۲۲ میلادی در بخش گندم به خودکفایی خواهد رسید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG