لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

تلاش ها برای رسیده گی به مشکلات مردم مناطق خشکسالی زده تشدید یافته است


آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان
آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان
کمیته حالات اضطرار افغانستان می گوید که تلاش ها را به هدف کمک به مناطق خشکسالی زده در این کشور تشدید بخشیده اند.

اعضای این کمیته که به اجلاس روز یکشنبه مشرانو جرگه فرا خوانده شده بودند در این مورد سخن گفتند.

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می گوید که کوشش می کند تا با استفاده از 20 میلیون دالر که کابینه کشور منظور کرده است تا حدودی به مشکلات مردم مناطق خشکسالی زده رسیده گی کند.

محمد آصف رحیمی که عضویت کمیته حالات اضطرار را نیز دارد در جلسه عمومی روز یکشنبه مشرانو جرگه گفت که برای پاسخگویی به تمام مشکلات باشنده گان مناطق که کشت های للمی شان در نتیجهء خشکسالی از بین رفته است به صد میلیون دالر نیاز است.

اما او می گوید که شورای وزیران به تازه گی تهیه 20 میلیون دالر را به وزارت زراعت منظور کرده است.
وی افزود:
« این 20 فیصد برای نیاز سنجی ابتدایی می باشد، از لحاظ پاسخگویی همان مقدار 20 فیصد باید توقع صورت بگیرد اما ما باز هم تلاش می کنیم تا در قسمت اولویت بندی به طور جدی کار کنیم و مناطق که شدیداً آسیب دیده اند و مردم شان مجبور هستند که مهاجر شوند، مواد غذایی برای زمستان خود نخواهند داشت و مواشی شان از بین خواهد رفت، این مناطق باید در خط اول قرار بگیرد و همه وزارت خانه ها در این راستا کمک کنند.»
وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان گفت که تلاش می شود تا از این مقدار پول در زمینه تهیه علوفه حیوانی، آب آشامیدنی صحی و تخم اصلاح شده بذری به مردم که کشت های للمی شان متضرر شده است، استفاده گردد.

آقای رحیمی افزود که به حدود 110 هزار تن مواد غذایی نیز به هدف توزیع به مردم مناطق خشکسالی زده نیاز است.

او علاوه کرد که اضافه از 40 هزار تن مواد خوراکه در ذخایر وزارت زراعت موجود بوده و مقدار باقی مانده مورد نیاز با رسیدن گندم کمک شده هند به افغانستان تهیه خواهد شد.

اعضای کمیته حالات اضطرار به اجلاس مشرانو جرگه خواسته شده بودند تا در مورد آماده گی های این کمیته در راستای رساندن کمک به مردم آسیب دیده ناشی از خشک سالی و جلوگیری از سرازیر شدن سیلاب های احتمالی در کشور توضیحات ارایه کنند.

در همین حال برخی از اعضای مشرانو جرگه به آنچه اعضای این کمیته در خصوص رساندن کمک به مردم مناطق خشکسالی زده وعده سپردند شک و تردید نمودند.

از سوی دیگر شماری از سناتوران خواهان توزیع کمک ها به افراد مستحق شدند.

مولوی محمود دانشجو و عبدالحنان حقویون در مورد گفتند:
« در قسمت نظارت توزیع باید تلاش شود که یک مقدار مواد برای مستحقین هم برسد.»

« سال گذشته هم اعضای کمیتهء حالات اضطرار خواسته شده بودند و وعده کردند که این کار ها را انجام می دهیم، توقع کار از این کمیته و در مجموع حکومت بی جای می باشد.»

از کمیته حالات اضطرار که متشکل از چند وزارت و ادارهء حکومتی و موسسات بین المللی است، انتقاد های موجود است که در زمان رویداد های طبیعی به طور عاجل دست به کار نشده و فعالیت های این کمیته آن قدر موثر نبوده است.

اما اعضای کمیته حالات اضطرار می گویند که آنان در حد توان و با استفاده از امکانات دست داشته همواره تلاش کرده اند که به مشکلات متضررین حوادث طبیعی در کشور رسیده گی صورت گیرد.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG