لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

نیروهای هند و پاکستان در امتداد سرحدات کشمیر تبادله آتش کردند


نیروهای هندی
نیروهای هندی

نیرو های هند و پاکستان روز سه شنبه در امتداد سرحدات شان در کشمیر تبادله آتش کردند.

سخنگوی اردوی هند این حرکت را یک تخطی از آتش بس در منطقه خوانده است که در آن‎جا دو روز قبل در اثر حمله شورشیان ۱۸ عسکر این کشور کشته شدند.

درست دو روز بعد از یک حمله شورشیان در منطقه اوری در کشمیر تحت کنترول هند، روز سه شنبه در امتداد سرحدات هند و پاکستان، بین اردوی این دو کشور تبادله آتش صورت گرفت.

آژانس خبری فرانس پرس از قول دگروال راجیش کلیا(Rajesh Kalia) سخنگوی اردوی هند می‎نویسد که گفته است این رویداد که در منطقه نزدیک اوری صورت گرفت یک تخطی از آتش بوده و از ارایه جزییات بیشتر در این مورد خودداری کرده‎است.

اردوی هند در حمله روز یکشنبه هفته جاری گروه جیش محمد را مقصر دانسته است که در پاکستان مستقر اند.
اردوی هند در حمله روز یکشنبه هفته جاری گروه جیش محمد را مقصر دانسته است که در پاکستان مستقر اند.

برخوردهای گاه و بیگاه بین این دو کشور رقیب دارای اسلحه هستوی در تخطی از آتش بس نافذ شده در سال ۲۰۰۳ میلادی در این منطقه صورت گرفته‎است که آخرین آن به تاریخ ششم سپتامبر سال جاری اتفاق افتاد که تلفات در قبال نداشت.

در ماه جنوری نیز بالای یک پایگاه اردوی هند در منطقه پتانکوت در ایالت شمالی پنجاب این کشور حمله صورت گرفت که در اثر آن هفت عسکر هندی کشته شدند و باعث توقف کامل گفتگو‎های صلح بین هند و پاکستان شد.

رویداد‎های اخیر، تنش‎های موجود بین هند و پاکستان را افزایش داده است.
رویداد‎های اخیر، تنش‎های موجود بین هند و پاکستان را افزایش داده است.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، وزرات خارجه پاکستان گفته‎است که نواز شریف صدراعظم این کشور روز دوشنبه نامه ای به پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تخطی‎های فاحش هند از حقوق بشر فرستاده است که به ادعای وی توسط نیروی های هندی در این منطقه همالیا انجام داده شده‎است.

حمله اخیر در حالی صورت گرفته‎است که کشمیر شاهد تظاهرات وسیع بود و در جریان برخوردهای باشنده‎گان آن با نیروهای امنیتی حد اقل ۸۰ تن کشته شدند.

با ختم قدرت بریتانیا در سال ۱۹۴۷ در شبه جزیره هند، منطقه کشمیر بین هند و پاکستان تقسیم شد و هر دو کشور ادعای حاکمیت کامل بالای این منطقه همالیا را داشته، دو بار به خاطر آن جنگیدند.

XS
SM
MD
LG