لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

ارگ: نگرانی‌ها در مورد توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی بیجاست


توافق صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار دستآورد حکومت وحدت ملی و یا بازگشود صفحه انتقادها و نگرانی‌های سازمان‌های چون دیده بان حقوق بشر؟

ریاست جمهوری در واکنش به این نگرانی‌ها، به این سازمان پیشنهاد می‌کند که تمامی ماده‌های توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را به دقت بخوانند.

سازمان دیده بان حقوق بشر امضای توافق‌نامه صلح دو طرف را، تقویت فرهنگ معافیت از مجازات جنایت‌کاران جنگی خوانده‌است.

اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این باره پاسخ روشن نمی‌دهد و تنها تأکید می‌کند که نگرانی‌ها در این باره بیجاست و حکومت افغانستان با هر گروه مخالف، صلح با عزت می‌خواهد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

آقای مینه پال در ادامه گفت:

"اگر ماده‌های توافق‌نامه به دقت خوانده شود، نگرانی‌ها رفع می‌گردد، ما با هر گروه، صلح با عزت می‎خواهیم به این معنا که دستآوردهای پانزده سال محفوظ است. افغانستان نظام مشروع و دیموکراتیک دارد و دستآوردهای چون حقوق زنان و آزادی بیان در آن محفوظ است و در بخش صلح با مخالفان هیچگونه موانع قانونی وجود ندارد."

سه روز می‌شود که حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روی توافق‌نامه صلح مُهر تائید گذاشته‌ و آن را امضا کرده‌اند.

این رویداد از سوی شماری از فعالان حقوق بشر، احزاب در افغانستان، سازمان‌های جهانی و کشورها با واکنش‎های مثبت و منفی به همراه بوده‌است.

در گزارش سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر که یک روز پیش پخش شده، آمده است که گلبدین حکمتیار بد نام‌ ترین مظنون جنایات جنگی افغانستان است و امضای توافق‌نامه صلح با این حزب و بازگشت حکمتیار به افغانستان، فرهنگ معافیت از مجازات را در این کشور تقویت می‎بخشد.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

اما لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان، دیدگاه متفاوتر از سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر، در این باره دارد:

"کسانیکه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را قاتل و جنایتکار می‌دانند، باید برخورد شان در برابر همه جنایتکاران جنگی یکسان باشد."

آقای لعل تأکید می‌کند که هم اکنون شمار زیاد از جنایتکاران در کرسی‌های مهم حکومت تکیه زده‌اند و از امتیازهای خوبی برخوردارند و اگر به گفته او، قضاوت نهادهای حقوق بشری عادلانه است، باید فهرست تمامی جنایتکاران جنگی افغانستان را به سازمان ملل بسپارند تا مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG