لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

نگرانی کمیسیون حقوق بشر از ادامه شکنجه در زندان‌های افغانستان


تعدادی از زندانیان زندان پلچرخی کابل
تعدادی از زندانیان زندان پلچرخی کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از ادامه شکنجه در زندان‌های این کشور می‌گوید، شکنجه باید به عنوان یک عمل غیر انسانی کاملاً متوقف گردد.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت، با آنکه آمار شکنجه در افغانستان کاهش یافته است اما افزود که ادامه آن هنوز هم در برابر حقوق بشری به عنوان یک چالش قرار دارد.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"با وجودیکه آمار شکنجه در افغانستان کاهش یافته اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از موجودیت شکنجه در محلات سلب آزادی تحت کنترول وزارت داخله و امنیت ملی قضایایی را به ثبت رسانیده و ما در این ارتباط نگرانی داریم پیشنهاد ما این است که حکومت افغانستان به پروتوکل الحاقی منع شکنجه بپیوندد."

خانم سمر افزود که تا کنون هیچ مسئوولِ از زندان‌ها در افغانستان به دلیل انجام شکنجه در محلات سلب آزادی مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته است.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که در حال حاضر در حدود ۳۰ هزار زندانی در این کشور در حبس به سر می‌برند که در کنار سایر مشکلات با کمبود وکلای مدافع نیز مواجه اند.

نبود محل مناسب برای بود و باش برای محبوسین، خدمات صحی اندک و نبود امکانات آموزش مسلک در زندان‌ها از مشکلات دیگری است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از آن یاد آوری کرده‌است.

به اساس گزارش‌های که در گذشته به نشر رسیده‌است بدرفتاری، لت و کوب، تهدید به مرگ و سوء استفاده جنسی از نوع شکنجه های حاد در زندان‌های افغانستان به شمار می‌رود.

در این حال وزارت داخله افغانستان می‌گوید، مسئولین متعهد به رعایت قوانین حقوق بشری بوده و هیچ موردی در زمنیه خشونت و شکنجه زندانیان در محلات سلب آزادی در این کشور دیده نشده‌است.

دانش: هیچ موردی در زمنیه خشونت و شکنجه زندانیان در محلات سلب آزادی در این کشور دیده نشده‌است
دانش: هیچ موردی در زمنیه خشونت و شکنجه زندانیان در محلات سلب آزادی در این کشور دیده نشده‌است

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

"وزارت داخله متعهد به مراعات قوانین بشری در محابس، زندان‌ها و توقیف خانه ها است باز نگری را که انجام داده‌ایم و بازدیدی را که اخیراً از محابس افغانستان داشته ایم خوشبختانه ما هیچ موردی نداریم که "علیه زندانیان" خشونت صورت گرفته باشد."

آقای دانش افزود که اگر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد شکنجه زندانیان گزارشی در دست داشته باشد می‌تواند با وزارت داخله شریک سازد تا به گفته وی مورد پیگرد قرار گیرد.

این نخستین باری نیست که از موجودیت شکنجه و رفتار نادرست با زندانیان در افغانستان ابراز نگرانی می‌شود؛ بلکه در گذشته نیز از موجودیت برخی مشکلات در زندان‌های این کشور انتقاد‌های به سطح ملی و بین‌المللی صورت گرفته است.

آرزو غیاثی

نگرانی کمیسیون حقوق بشر از ادامه شکنجه در زندان‌های افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:06 0:00

XS
SM
MD
LG