لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

اکسین: نهادهای ناظر در مورد مدیریت اصلاحات انتخاباتی نگران‎اند


نهادهای ناظر انتخاباتی از تلاش در زمینه انتخابات مطمئین نبوده و آن را دست آورد نمایشی حکومت برای نشست بروکسل عنوان می‎کنند.

این نهادها تلاش‎های حکومت در زمینه اصلاح نظام انتخابات را تعهد به اصلاحات نه بل مجبوریت حکومت برای نشست بروکسل می‎دانند.

دیده‌بان انتخابات یا اکسین می‎گوید، نگرانی‎های وجود دارد که ممکن با گماشتن کمیشنران جدید زمینه برای مداخلات حکومتی فراهم گردد.

جان داد سپین غر رئیس این شبکه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که نهادهای ناظر انتخاباتی در مورد مدیریت پروسه اصلاحات انتخابات نگران‎اند.

سپین غر: تلاش‎های را که حکومت برای انتخابات انجام می‎دهد در اثر فشار جامعه جهانی است.
سپین غر: تلاش‎های را که حکومت برای انتخابات انجام می‎دهد در اثر فشار جامعه جهانی است.

وی افزود:

با تاسف هیچ اطمینانی موجود نیست چون تلاش‎های را که حکومت برای انتخابات انجام می‎دهد در اثر فشار جامعه جهانی است و در کنفرانس بروکسل روان است یکی از موارد را که جامعه جهانی رویش تاکید دارد روند اصلاحات است اما ما به این مطمئین نیستم. ولی بازهم اگر اصلاحات تحت فشار جامعه جهانی هم به وجود آید این اصلاحات قابل حمایت خواهد بود"

این نهادها در حالی از تلاش‎ها برای انتخابات ابراز نا امیدی می‎کنند که حکومت یک بار دیگر برای ایجاد کمیته گزینش امر کرده‎است.

ادارات مربوطه به ستره محکمه که عضو اسبق آن در کمیته گزنیش وفات شده‎است و جامعه مدنی مکتوب فرستاده تا اعضای جدید شان را برای کمیته گزینش معرفی کنند.

کمیته گزینش قبلی به دلیل رد فرمان‎های تقنین رئیس جمهور در خصوص انتخابات از سوی ولسی جرگه افغانستان، نتوانست کارش را آغاز کند.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهوری روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت که کمیته جدید کارش را مطابق به قانون بزودی آغاز خواهد کرد.

در این حال نادر کتوازی یکی از اعضای ولسی جرگه می‎گوید که حکومت و ولسی جرگه هردو با سوال مشروعیت مواجه اند و باید با استفاده از هر راه ممکن برای اصلاح نظام انتخابات کار شود.

کتوازی: این‎ها مجبور هستند که انتخابات برگزار کنند چون زمان ولسی جرگه به پایان رسیده‌است.
کتوازی: این‎ها مجبور هستند که انتخابات برگزار کنند چون زمان ولسی جرگه به پایان رسیده‌است.

وی می‎افزاید که این بار نیز روند اصلاح انتخابات مانند دو سال گذشته به تاخیر خواهد افتاد.

وی افزود:

"این‎ها مجبور هستند که انتخابات برگزار کنند چون زمان ولسی جرگه به پایان رسیده اما مسئله مهم این است که شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم نیست اگر این‎ها تلاش هم کنند اما عملی شدن آن بزودی مشکل خواهد بود."

این در حالیست که معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‎گوید، حکومت روی امنیت و منابع مالی انتخابات نیز کار می‎کند.

از سوی هم یوسف رشید رئیس اجرایوی فیفا به این باور است که تشکیل کمیته گزینش تا پایان هفته جاری تکمیل خواهد شد اما می‎گوید که کار‎های بعدی انتخابات می‎تواند زمانگیر باشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG