لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

وزارت احیا و انکشاف دهات برنامه "حرکت جدید روستایی" را آغاز کرد


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان برای رشد و انکشاف قریه جات برنامه جدیدی را تحت نام "حرکت جدید روستایی" آغاز کرد.

این وزارت می‎گوید، برنامه حرکت جدید روستایی بر اساس تجارب کوریای شمالی در پروژه سیماول اندونگ ترتیب شده و با آغاز آن قریه‎های این کشور مانند شهرها در اقتصاد، تعلیم، صحت و دیگر بخش‎ها خودکفا خواهند شد.

مقام‎های این وزارت روز دوشنبه این برنامه را به نماینده‎گان شورای‎های انکشافی دهات از سی و چهار ولایت کشور که در کابل گرد هم آمده‎بودند، تشریح کرد.

وزیر احیا و انکشاف دهات گفت، با آغاز این برنامه قریه‎های کشور نیز مانند شهرها در بخش‎های اقتصادی، تعلیمی، صحی و دیگر موارد خودکفا خواهد شد.

آقای نصیر احمد درانی گفت، در تطبیق این پروژه برعلاوه وزارت احیا و انکشاف دهات، وزارت‎های زراعت و مالداری، صحت عامه و معارف سهیم‎اند.

درانی: امیدوار هستیم روزی برسد که عواید دهات ما مثل شهرها مانند کوریا بلند برود.
درانی: امیدوار هستیم روزی برسد که عواید دهات ما مثل شهرها مانند کوریا بلند برود.

وی در مورد فواید برنامه حرکت جدید روستایی چنین گفت:

"این یک برنامه بین الوزارتی شد، به هر اندازه که شهرها تحول اقتصادی می‎کنند، ضرورت هایش بیشتر می‎شود، دهات می‎تواند برای آن تهیه کند، یعنی این‎ها از لحاظ اقتصادی با هم رابطه پیدا می‎کنند، امیدوار هستیم روزی برسد که عواید دهات ما مثل شهرها مانند کوریا بلند برود."

وزیر احیا و انکشاف افزود که کوریای شمالی این برنامه را در قریه هایش عملی کرده و در حال حاضر هر قریه آن مانند شهرها خوکفا شده‎اند.

هرچند طرح این برنامه سال گذشته از سوی متخصصین کوریای شمالی ترتیب شده، اما یانگ هیونگ معاون سفیر این کشور در این نشست تعهد کرد که برای تطبیق این برنامه همکاری تخنیکی خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی اعضای شوراهای قریه جات گفتند که بودجه این برنامه هنوز هم کافی نبوده و سهم مردم محل در آن کمرنگ می‎باشد.

نیک محمد: باید بودجه ازدیاد یافته و سهم مردم بیشتر شود.
نیک محمد: باید بودجه ازدیاد یافته و سهم مردم بیشتر شود.

نیک محمد نماینده شورای انکشافی ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار به رادیو آزادی گفت:

"باید بودجه ازدیاد یافته و سهم مردم بیشتر شود، در اجرات، اقساط و کارمندان اداری، درقبل کارمندان اجتماعی از ولایت‎های دیگر می‎آمدند و اکنون اگر این کارمندان از خود ولایت‎ها شوند چون آن‎ها در مورد هر موضوع میدانند، بهتر خواهد بود. خواست ما این است که در همه عرصه ها مسئولیت به دوش مردم شود."

برعلاوه او رابعه نجیمی نماینده شورای قریه داری میدان وردک گفت که در این برنامه ها سهم لازم برای زنان در نظر گرفته نشده‎است.

در این حال وزارت احیا و انکشاف دهات می‎گوید که در برنامه‎های جدید سهم زنان تا چهل در صد در نظر گرفته شده است.

این در حالیست که قبل از این شکایت‎های وجود داشت که پروژه‎های انکشافی قریه‎ها براساس ضرورت تطبیق نشده و برعلاوه آن کیفیت این پروژه‎ها نظارت نمی‎شود.

وزارت احیا و انکشاف دهات در این مورد می‎گوید که پس از این بودجه این برنامه‎های به عهده چندین وزارت خواهد بود و بیشتر مردم محل صلاحیت نظارت آنرا خواهند داشت.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG