لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

نیویارک تایمز: جز غنی، مقامات قبلی دارایی خود را درست ثبت نکرده‌اند


روزنامه نیویارک تایمز به مسئله فساد اداری در افغانستان توجه کرده‎است.

روزنامه نوشته‌است که تلاش‎های که با نظارت بر دارایی‎های مقام‎های بلند پایه افغان به منظور مبارزه علیه فساد اداری آغاز شده، تقریباً کاملاً ناکام است.

نیویارک تایمز می‎نویسد، بر اساس گزارش سیگار یا اداره سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان که هفته گذشته نشر شد، از میان ۸۳ مقام ارشد دو دور حکومت قبلی، تنها رئیس جمهور فعلی افغانستان که در آن زمان وزیر مالیه بود، دارایی‎های خود را به گونه کامل مطابق قوانین مالی کشور ثبت کرده‎است.

به نوشته روزنامه، این گزارش سیگار روی تلاش‎های اداره عالی نظارت بر مبارزه علیه فساد اداری افغانستان متمرکز است.

روزنامه می‎نویسد، این اداره وظیفه دارد تا دارایی‎های تمامی مقام‎های حکومت را ثبت کند و بر اساس قانون اساسی افغانستان این مقام‎ها باید دارایی‎های خود را ثبت کنند.

به نوشته نیویارک تایمز، درین گزارش آمده‌است که بسیاری از مقام‎های حکومت حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان دارایی‎های خود را ثبت نکرده‎اند.

روزنامه می‎نویسد، از میان گروه ۵۶ نفری مقام‎های پیشین که همزمان با آغاز کار باید دارایی‎های شان را ثبت می‎کردند، هفت تن آن‎ها هیچ‌گاه این کار را نکرده‎اند و فورم‎های ثبت دارایی‎های یازده مقام دیگر هم تائید نشده‌است.

به نوشته روزنامه، از میان ۴۷ مقام حکومت آقای کرزی تنها هشت تن آن‎ها فورم‎های ثبت دارایی‌شان را تکمیل کرده‎اند.

روزنامه در ادامه به دارای‎های ثبت شده حامد کرزی نظری افگنده و نوشته‌است، کرزی که به صداقت مشهور است، در فورم ثبت دارایی خود نوشته‌است که در دو بانک جرمنی پول نقد دارد، اما به نوشته روزنامه، مقدار این پول هیچ‌گاه مشخص نشده‎است.

نیویارک تایمز می‎نویسد، مارشال محمد قسیم فهیم، معاون دوران ریاست جمهوری کرزی زمانی که زنده‌بود گفته‌بود که خودش و خانواده‌اش ده خانه دارند.

به نوشته نیویارک تایمز، مارشال فهیم همچنان گفته‌بود که پول و زمین دارد، اما روزنامه می‎نویسد که مقدار زمین و پول متعلق به آقای فهیم معلوم نشد.

نیویارک تایمز نام‎های دیگر مقام‎ها را هم ذکر کرده که به نوشته روزنامه دارایی‎های خود را مطابق قانون به گونه درست ثبت نکرده‎اند.

روزنامه به مشکلات جدی در برابر مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان هم توجه کرده که در گزارش سیگار به آن‎ها پرداخته شده‎است.

نیویارک تایمز می‎نویسد، اداره عالی نظارت بر مبارزه علیه فساد اداری افغانستان امکانات کافی ندارد، این اداره از استقلالیت لازم برای مبارزه علیه فساد اداری برخوردار نیست و به نوشته روزنامه اراده سیاسی هم وجود ندارد.

The Hill

نشریه The Hill به مصرف سربازان اضافی امریکایی در افغانستان توجه کرده‎است.

نشریه نوشته‎است که یک عضو مجلس نماینده‎گان امریکا از رئیس جمهور بارک اوباما خواسته تا بودجه اضافی را برای مصارف حدود هشت و نیم هزار سرباز امریکایی در افغانستان به کانگرس پیشکش کند.

به نوشته نشریه، جو ویلسن این درخواست را سه شنبه گذشته در یک نامه از اوباما مطرح کرد.

The Hill نوشته‎است، ویلسن درین نامه نوشته‎است که اگر اوباما درخواستش را پذیرفته نمی‎تواند، این را برایش واضح بسازد که آیا هنگام اعلام تصمیمش در مورد باقی ماندن سربازان در افغانستان، این را سنجیده بود که این سربازان به مصرف هم نیاز دارند؟

XS
SM
MD
LG