لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

لوی سارنوالی: به قضایای خشونت علیه زنان با قاطعیت رسیدگی می‌شود


لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید، خشونت علیه زنان در کشور روز به روز در حال افزایش بوده و نیاز به توجه بیشتر دارد.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، این اداره بخاطر کاهش میزان خشونت علیه زنان و تأمین حقوق اطفال، معاونیت اختصاصی را ایجاد کرده تا به قضایای مربوطه رسیدگی کامل شود.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی

آقای رسولی در ادامه گفت:

" با ایجاد این مرستیالی تشکیل منع خشونت یک اندازه افزایش یافته تشکیل جندر بیشتر شده و ما می‌توانیم بصورت مصون و مشخص بطور جدی و قاطعیت خاص به قضایای شامل رسیدگی به خشونت علیه زنان باشد رسیدگی به تخلفات اطفال باشد ما بتوانیم برسیم تلاش می‌نمائیم تا این پدیده شوم را در جامعه کاهش بدهیم."

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که عدم دسترسی زنان به محاکم، به تعویق افتادن بررسی دوسیه‌های خشونت علیه زنان و عدم عملی شدن قانون منع خشونت، سبب شده تا میزان خشونت در برابر زنان افزایش یابد.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، خشونت علیه زنان در کشور نگران کننده بوده و در هشت ماه گذشته ۲۵۰۰ قضیه خشونت علیه زنان در این کمیسیون ثبت شده‌است.

این در حالیست شماری از فعالین زن از ایجاد معاونیت اختصاصی در چوکات لوی سارنوالی بخاطر رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان استقبال کرده آنرا یک گام نیک در کاهش میزان خشونت در برابر زنان می‌دانند.

حسینه صافی یکتن از این زنان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" به نظر من بخاطر این کار تمام فعالین حقوق زن خوش هستند ولی در صورت اینکه این به اساس تحلیل‌ها و یافته‌های موثر که در گذشته از ایجاد دستآوردهای که بخاطر زنان دادخواهی کردند بخاطر کاهش خشونت به اساس آن پیش بروند."

فعالین حقوق زن می‌گویند، علاوه بر ایجاد چنین نهاد‌ها، علمای دین و فعالان جامعه مدنی نیز نقش مهم را در کاهش خشونت علیه زنان دارند.

به گفته آنها، این افراد می‌توانند با آگهی دهی برای مردم میزان این پدیده شوم را در کشور کاهش دهند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG