لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

هولکر: ۲۸ قضیه خشونت علیه زنان در کندز ثبت شده‎است


در سال روان میزا خشونت علیه زنان در ولایت کندز کاهش یافته است.

مسئولان ریاست امور زنان کندز، از کاهش میزان خشونت علیه زنان خبرمی‌دهند، آنان می‌گویند که نسبت به سال گذشته در سال روان گراف خشونت علیه زنان کاهش یافته‎است.

رئیس امور زنان کندز، دلیل عمده‌ کاهش آمار خشونت را در این ولایت موجودیت نا امنی و محدود بودن ساحه‌ امنیتی عنوان می‌کند وی می‎افزاید، که به دلیل نبودن امنیت اکثر مردم قصبات و ولسوالی‌ها نمی‌توانند به اسرع وقت مشکلات شان را به ریاست امور زنان و دیگر ارگان‌های زیربط شریک سازند.

نصیبه هولکر رئیس امور زنان کندز در گفت‌وگو با رادیوآزادی گفت، که سال گذشته ۱۲۰ قضیه خشونت علیه زنان در این اداره به ثبت رسیده بود، اما در ۶ ماه نخست سال روان ۲۸ قضیه خشونت علیه زنان در اداره امور زنان به ثبت رسیده‎است.

هولکر: دلیل عمده‌ کاهش آمار خشونت را در این ولایت موجودیت نا امنی و محدود بودن ساحه‌ امنیتی است.
هولکر: دلیل عمده‌ کاهش آمار خشونت را در این ولایت موجودیت نا امنی و محدود بودن ساحه‌ امنیتی است.

بانو هولکر در این خصوص چنین گفت:

"از ماه حمل تا اکنون ما ۲۸ قضیه خشونت را ثبت کردیم که در مجموع قضایای حقوقی و جزایی بودند و بعضی از این‌ها حل شدند برخی شان به ارگان‌های مربوط معرفی شدند و از جمع این قضایا ما امسال چهار قضیه لت و کوب و سه قضیه قتل داشتیم که این‌ها خشونت بودند متباقی قضایای حقوقی بودند."

هرچند بانو هولکر از بهتر شدن وضعیت زنان در این ولایت سخن‌ می‌زند، اما وی از مشکلات که در ساحات دور دست این ولایت دامن‌گیر زنان است چشم پوشی نمی‌کند وی همچنان می‌گوید که هم اکنون در برخی ساحات کندز خانم‌ها در بخش خدمات صحی با مشکلات مواجه هستند، چون در کلینیک‌های قرا و قصبات داکتران زن حضور ندارند.

موصوف در این خصوص به رادیوآزادی چنین گفت:

"ما در طب عدلی یک خانم نداریم، زمانی‌که یک خانم به شکل بی‌ رحمانه لت و کوب می‌شود در جاهای لت و کوب می‌شود که ایجاب می‌کند یک خانم داکتر او را چک کند. ارگان‌های مربوطه باید به این مشکل ما رسیده‎گی کند."

مبارز: اگر کسانی‌که علیه زنان خشونت می‌کنند به سزای اعمال شان برسند دیگر هیچ‌کس در برابر زنان دست به خشونت نمی‌زند.
مبارز: اگر کسانی‌که علیه زنان خشونت می‌کنند به سزای اعمال شان برسند دیگر هیچ‌کس در برابر زنان دست به خشونت نمی‌زند.

از سوی هم فرشته مبارز یک‌تن از فعالان حقوق زنان در کندز می‎گوید که دین موبین اسلام هیچ‌ گاهی جبر و اکراه را نمی‌پذیرد و باید علمای کرام در راستائی حقوق زنان در پرتو دین مقدس اسلام به مردم آگاهی کامل بدهند.

وی گفت:

"اگر کسانی‌که علیه زنان خشونت می‌کنند و عاملین خشونت و جنایت به سزای اعمال شان برسند دیگر هیچ‌کس در برابر زنان دست به خشونت نمی‌زند."

فعالان حقوق زنان به این باور اند که باید به خاطر ریشه کن ساختن خشونت علیه زنان، علمای کرام، متنفذان، فعالان مدنی و رسانه‌های ملی و محلی مشترک کار کنند تا در آینده به این پدیده شوم نقطه پایان گذاشته شود.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG