لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

احمدی: سطح محو کشت کوکنار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است


معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله افغانستان می‌گوید، در جریان هفت ماه گذشته سطح محو کشت کوکنار در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

وزارت امور داخله افغانستان یکی از عوامل کاهش محو کشت کوکنار را نا امنی ها در برخی مناطق و عدم همکاری نیروهای امنیتی افغان عنوان می‌کند.

باز محمد احمدی معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، با آنکه سطح محو کشت کوکنار کاهش داشته اما این معینیت در بخش گرفتاری ها، کشف و ضبط مواد مخدر دستآوردهای چشمگیری داشته است.

وی افزود، آنها تلاش دارند تا در مدت باقی مانده سال جاری در همآهنگی با نیروهای خارجی بر مناطق نا امن تمرکز کنند:

باز محمد احمدی معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله
باز محمد احمدی معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله

"سطح محو کشت متأسفانه نسبت به سال گذشته پایینتر است و تلاش می‌کنیم با برنامه ریزی های دقیق که در همآهنگی با دیگر قوت های کشفی و امنیتی افغانستان داریم که اکثراً در جنگ مصروف هستند و امسال ما را نیروهای امنیتی همکاری کرده نتوانستند و با قوت های بین المللی امسال ما سطح کشف و ضبط را بالا ببریم و در آن ولایات آسیب پذیر که سطح کشت و تولید بالا است تمرکز بیشتر داشته باشیم."

معین مبارزه با مواد مخدر همچنان گفت، این وزارت از آغاز سال روان تا کنون دستآوردهای مهم در بخش دستگیری قاچاقبران، کشف و ضبط مواد مخدر نیز داشته است.

به گفته آقای احمدی، کشف و ضبط بیش از ۱۸۵ تُن مواد مخدر، تخریب ۲۲ باب کارخانه تولید هیروئین، بازداشت ۱۵۳۵ تن قاچاقبر خورد و بزرگ مواد مخدر و دستگیری ۱۲ قاچاقبر بین المللی مواد مخدر از جمله دستآورد های این معینیت از آغاز سال روان تا کنون می‌باشد.

در همین حال شماری از کارشناسان مواد مخدر این دستآوردها را ناکافی دانسته تأکید می‌کنند که اگر تعهد واقعی نابود سازی کوکنار وجود داشته باشد راه های آسان وجود دارد تا این بُته در افغانستان کاملاً از بین برود.

ابراهیم ازهر معین پیشین وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در صحبت با رادیو آزادی گفت، در مناطق نا امن ارگان‌های مربوطه می‌توانند از طریق هوا دوا پاشی کنند و بُته های کوکنار را از بین ببرند:

ابراهیم ازهر معین پیشین وزارت مبارزه علیه مواد مخدر
ابراهیم ازهر معین پیشین وزارت مبارزه علیه مواد مخدر

"اگر واقعاً تعهد بخاطر نابود سازی کوکنار در افغانستان وجود داشته باشد راه ها بسیار ساده و مدرن وجود دارد که بتوانند بُته تریاک را از این کشور نابود کنند هرگاه این تهدید با تعهد بسیار قوی از طرف دولت باشد مشکل وجود ندارد."

ابراهیم ازهر همچنان گفت، حکومت می‌تواند از طریق رسانه ها برنامه های آگهی دهی از اضرار مواد مخدر را در ولایات نا امن بیشتر سازد تا از این طریق تا حدی از کشت کوکنار جلوگیری شود.

به گفته آقای ازهر، در اکثر موارد قاچاقبران مواد مخدر در داخل حکومت رخنه کرده و آنها مانع کار حکومت در راستای محو کشت کوکنار می‌شوند.

به گفته او تا زمانی که این افراد شناخته نشوند و جلو فراهم نمودن سهولیات توسط آنها برای مواد مخدر گرفته نشود این مبارزه طولانی تر خواهد شد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG