لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

نگرانی ولسی جرگه از حملات هوایی بر ملکیان و نظامیان افغان


شماری اعضای ولسی جرگه و کارشناسان نظامی از حکومت می‎خواهند تا در جریان حملات هوایی به زنده‎گی غیرنظامیان توجه بیشتر صورت گیرد.

تلفات غیر نظامیان و نظامیان افغان در حملات اخیر هوایی که در مناطق جنگ زدۀ افغانستان به وقوع پیوسته‎است نگرانی‎های را در رابطه به مصونیت غیر نظامیان و حتی نظامیان افغان به وجود آورده‎است.

ننگرهار، ارزگان، فراه ولایاتی‎اند که در این اواخر شاهد تلفات غیر نظامیان و نظامیان افغان، زیر حملات هوایی بودند.

این حملات توسط نیروهای خارجی و افغان صورت گرفته‎است.

هیات اداری ولسی جرگه به روز یک‎شنبه در نشست عمومی از نهادهای امنیتی خواستند که باید در راه اندازی حملات هوایی از دقت کامل کار گرفته شود.

بعضی از اعضای کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‎گویند که عدم هماهنگی بین نیروها یکی از عوامل اصلی بروز همچو حوادث نگران کننده‎است.

بارکزی: هماهنگی میان نیروهای امنیتی افغان و کسانی‎که عملیات طیاره‎های بی سرنیشن را می‎کنند وجود ندارد.
بارکزی: هماهنگی میان نیروهای امنیتی افغان و کسانی‎که عملیات طیاره‎های بی سرنیشن را می‎کنند وجود ندارد.

سیمین بازکزی عضو این کمیسیون با تائید عدم هماهنگی به عوامل دیگری نیز اشارۀ دارد:

"دو مورد وجود دارد، یکی این‎که هماهنگی میان نیروهای امنیتی افغان و کسانی‎که عملیات طیاره‎های بی سرنیشن را می‎کنند وجود ندارد، دوم این‎که دشمن امروز از خانه‎های مردم استفاده می‎کنند، متاسفانه در قریه جات ما شاهد این بودیم که سران طالبان و خود طالبان از خانه‎های مردم استفاده می‎کنند."

این اظهارات پس از آن صورت می‎گیرد که اخیراً در چندین حمله هوایی شماری از نظامیان و غیر نظامیان در ولایت‎های ننگرهار، زابل و فراه کشته شده‎اند.

در همین حال محمد نسیم سنگین قوماندان لوای چهارم قول اردوی ۲۰۱ سیلاب در ننگرهار می‎گوید، اواخر هفته گذشته زمانی‎که طیاره‎های بی پیلوت یک منطقه زیر اداره داعش را در ولسوالی اچین بمباران میکرد، افراد وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش در خانه یک بزرگ قومی که تازه از حج برگشته بود، سنگر گرفته بودند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله در صحبت به رادیو آزادی گفت که دولت در مناطق که افراد ملکی بیشتر باشند اجازه حمله هوایی را نمی‎دهد.

یارمند: در صورت که تعداد افراد ملکی زیاد باشد اجازه عملیات هوایی داده نمی‎شود.
یارمند: در صورت که تعداد افراد ملکی زیاد باشد اجازه عملیات هوایی داده نمی‎شود.

یارمند اطلاع دهی نادرست را یکی از عوامل بروز این گونه حادثات می‎داند.

وی افزود:

"در صورت که تعداد افراد ملکی زیاد باشد اجازه عملیات هوایی داده نمی‎شود از طرف دولت، اما متاسفانه بعضا اطلاع دهی اشتباه است، باید روی این مسئله دقت صورت گیرد البته جلوگیری از تلفات افراد ملکی دشوار است اما باید تلفات به حد اقل برسد."

در کنار تلفات افراد ملکی در حملات هوایی اخیر در دو رویداد جداگانه در ولایات فراه و اورزگان تعدادی از نیروهای امنیتی نیر هدف قرار گرفتند.

اما وزارت دفاع می‎گوید، این رویدادها را بررسی می‎کنند و به گفته این وزارت هیچ حمله هوایی بدون هماهنگی صورت نمی‎گیرد.

وزیری: کوشش می‎شود که هیچ نوع هدف بدون هماهنگی باید بالایش حمله هوایی صورت نگیرد.
وزیری: کوشش می‎شود که هیچ نوع هدف بدون هماهنگی باید بالایش حمله هوایی صورت نگیرد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"حمایت قاطع، وزارت دفاع و قوای هوایی ما هماهنگ و در تشریک مساعی باید کار کنند و همیشه این کار را می‎کنند، بنا بسیار کوشش می‎شود که هیچ نوع هدف بدون هماهنگی باید بالایش حمله هوایی صورت نگیرد."

تلفات افراد ملکی در حملات هوایی گپ تازه نیست بلکه در یک دهه گذشته به ده‎ها همچو واقعات به وقوع پیوسته‎است که حتی باعث برهم خوردن روابط حکومت حامد کرزی به جامه جهانی بخصوص امریکا نیز شد.

کارشناسان امور نیز هشدار می دهند که حکومت فعلی و نیروهای خارجی باید جلو وقوع همچو رویدادهای تلخ را بگیرند، در غیر آن باعث ایجاد فاصله بین حکومت و مردم خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG