لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

ولسی جرگه: ستراتیژی جدید امنیتی برای جنگ جاری طرح شود


ولسی جرگه افغانستان از حکومت می‌خواهد تا یک ستراتیژی جدید امنیتی را برای جنگ جاری طرح کند.

رئیس این جرگه در جلسه عمومی گفت که پس از پیوستن حکمتیار به روند صلح، دشمن و استخبارات منطقه تلاش دارند تا حملات شانرا شدت بخشند.

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید جنگ‌های همزمان در چند ولایت افغانستان آنان را نگران ساخته‌است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه روز دوشنبه در جلسه عمومی گفت که ولایت‌های هلمند، ارزگان، فراه، کندز و غور با تهدیدات بلند روبرو بوده و هر وقت احتمال سقوط آن‌ها می‌رود.

وی از حکومت خواست با توجه به جنگ جاری یک ستراتیژی جدید را اختیار کند.

ابراهیمی: استخبارات منطقه تلاش دارد تا پروسه صلح را بی‌نتیجه بسازد.
ابراهیمی: استخبارات منطقه تلاش دارد تا پروسه صلح را بی‌نتیجه بسازد.

وی گفت:

"استخبارات منطقه تلاش دارد تا پروسه صلح را خدای ناخواسته بی‌نتیجه بسازد، به همین خاطر از سران حکومت می‌خواهیم با تدویر یک نشست خاص با بزرگان افغانستان و رئیس جمهور پیشین از امکانات که وی در مناطق جنوب دارد استفاده کند و از امکانات شورای ملی بهره گیری کند."

این در حالیست که حکومت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به توافق رسیده‌است اما دیگر گروه‌های مسلح به نبرد‌ شان ادامه داده‌اند.

برخی از نمایندگان ولایت هلمند و کندز می‌گویند که جنگ در مراکز ولایات ‌شان رسیده‌است.

این در حالیست که هم اکنون مخالفان مسلح در مناطق جنوب غرب، مرکزی و مناطق شمالی و شاهراه‌ها فعالیت و حملات شانرا شدت بخشیده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که پالیسی قوی برای مبارزه با مخالفان مسلح وجود دارد اما مخالفان مسلح تلاش دارند تا آخرین توانایی شانرا در فصل جنگ به آزمایش بگذارند.

وزیری: در هرجا که مخالفان مسلح سر بلند می‌کنند از سوی نیرو‌های امنیتی از پا در آورده می‌شوند.
وزیری: در هرجا که مخالفان مسلح سر بلند می‌کنند از سوی نیرو‌های امنیتی از پا در آورده می‌شوند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در ولایات که تهدیدات دشمن وجود دارد قطعات نیرو‌های امنیتی نیز موجود است و به وقت معین عملیات‌های پلان شده را راه اندازی می‌کنند.

"این پلان دشمن است که می‌خواهند در آخر فصل جنگی در برخی مناطق حمله کنند اما چیزی که مهم است، تعهد نیرو‌های امنیتی است و در هرجا که مخالفان مسلح سر بلند می‌کنند از سوی نیرو‌های امنیتی از پا در آورده می‌شوند."

پیش از این وزارت داخله افغانستان گفته است که فعالیت‌های همزمان القاعده، طالبان مسلح، داعش، شبکه حقانی و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان، خطرات را بیشتر کرده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید اکنون عملیات نیرو‌های افغان در ۱۵ ولایت جریان دارد و گزارش‌های را رد می‎کند که گویا در میان مقام‌های افغان و نیرو‌های امنیتی هماهنگی وجود ندارد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG