لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

WFP: با عودت کننده‌‎های افغان از پاکستان کمک فوری شود


سازمان ملل متحد هشدار می‎دهد که اگر به وضعیت بازگشت کننده‎های افغان از پاکستان توجه جدی نشود، شاید یک فاجعه رخ دهد.

این سازمان از کشورها و نهادهای کمک کننده با افغانستان در آستانه برگزاری کنفرانس بروکسل خواسته‎است تا پول کافی و کمک‎های فوری را برای رسیده‎گی به بازگشت کننده‎های افغان فراهم کنند.

بیشترین نگرانی در مورد وضعیت زنان و کودکان افغان که در آستانه زمستان به افغانستان باز می‎گردند، مطرح شده‎است.

سازمان ملل متحد می‎گوید که برای رسیده‎گی به وضعیت مهاجران باز گشته از پاکستان به ۶۶ میلیون دالر نیاز دارد تا پیش از رسیدن زمستان و سردی هوا، کمک‎های کافی را در اختیار آن‎ها قرار دهد.

انجیلین روداکو بنا معاون سازمان غذایی جهان می‎گوید که باید این کمک‎ها پیش از باریدن برف و مسدود شدن راه‎ها به مناطق مختلف افغانستان منتقل شوند.

WFP: مسئولین باید در جریان یک ماه آینده، تدابیر جدی بگیرند.
WFP: مسئولین باید در جریان یک ماه آینده، تدابیر جدی بگیرند.

او در آستانه کنفرانس بروکسل به روزنامه گاردین گفته که اگر کشورها و نهادهای کمک کننده به زودی اقدام نکنند، یک فاجعه انسانی در مناطق مرزی افغانستان با پاکستان رخ خواهد داد.

معاون سازمان غذایی جهان گفته که مسئولین باید در جریان یک ماه آینده، تدابیر جدی بگیرند و اقدام‎ها برای جلوگیری از تلفات ناشی از سردی هوا، در سی روز آینده به اجرا گذاشته شود.

انتظار میرود در کنفرانس بروکسل که امروز و فردا در مورد افغانستان متمرکز خواهد بود، کمک‎های بین المللی در بخش‎های مختلف تعهد شود اما مشخصاً تا حالا در باره رسیده‎گی به بازگشت کننده‎های افغان از پاکستان، چیزی گفته نشده‎است.

با ورود سیل آسای افغان‎ها به کشور شان و اخراج اجباری شماری از آن‎ها از پاکستان، سازمان غذایی جهان تخمین می‎کند که تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، تا شش صد هزار تن به افغانستان باز خواهند گشت که حدود دو صد هزار تن آن‎ها، اسناد قانونی هم دارند.

در کابل، مایا امیراتونگا مسئول کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان می‎گوید که نداشتن سرپناه از بزرگترین مشکلات بازگشت کننده‎ها به افغانستان است.

مایا: یکی از مسایل کلیدی همین است که این‎ها در کجا زنده‎گی کنند.
مایا: یکی از مسایل کلیدی همین است که این‎ها در کجا زنده‎گی کنند.

او به خبرگزاری رویترز گفته که چالش‎های دیگری هم در مورد افغان‎های بازگشت کننده به کشور شان وجود دارد.

وی افزود:

" یکی از مسایل کلیدی همین است که این‎ها در کجا زنده‎گی کنند. بعضی از آن‎ها می‎توانند با خویشاوندان شان یکجا باشند اما سایرین، شاید این امکانات را نداشته باشند. بنا متاسفانه چیزی را که میبینیم همین است که مردم با بازگشت به افغانستان، هم مانند بیجا شده‎ها استند. یعنی آن‎ها به یک محل موقت برای زنده‎گی می‎روند و تلاش می‎کنند تا کاری بیابند که این هم یک چالش دیگر است."

در نتیجه افزایش فشارها از سوی پولیس و حکومت پاکستان و همچنان اهانت از سوی شهروندان عادی آن‎کشور، صدها هزار پناهجوی افغان در جریان امسال دوباره به افغانستان باز گشتند.

بسیاری از آن‎ها چندین دهه را در پاکستان سپری کرده‎اند و در آن‎جا کار و بار و سرپناه داشتند.

روزنامه بریتانیایی گاردین در این مورد می‎نویسد، روزانه از ۶۰ تا ۹۰ پناهجوی افغان که اسناد قانونی ندارند، دوباره به کشور شان باز می‎گردند.

سازمان غذایی جهان می‎گوید با کمبود ۵۵ میلیون دالری کمک برای رسیده‎گی به بیش از سه میلیون پناهجوی افغان، در شش ماه آینده روبرو است.

با خروج نیرو های بین المللی از افغانستان و کاهش برنامه‎های امداد رسانی، کمک‎های اختصاص داده شده برای بازگشت کننده‎های افغان به کشور شان نیز متاثر شده‎است.

حالا چشم سازمان‎های کمک رسانی برای پناهجویان، به کنفرانس بروکسل دوخته شده تا شرکت کننده‎های این نشست، در مورد وضعیت صدها هزار باز گشت کننده افغان به کشور شان تصمیم قطعی بگیرند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG