لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

حکومت افغانستان: کمک‌ها به مناطق جنگ زده رسیده‌است


معاون وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید برای آن خانواده های‌که در جنگ‌ها خساره مند شده‌اند و خانه های‌شان را ترک کرده‌اند، کمک‌های اولیه به آنها رسانده شده‌است.

این مقام افزود که در نظر دارند کمک‎ها را به بخش‎های جنگ زده ادامه بدهند.

محمد قاسم حیدری معاون وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث در صحبت با رادیو آزادی تاکید کرد که این کمک‎ها برای باشندگانی رسانده شده که در نتیجه جنگ‎ها مجبور به ترک خانه‎ها و ولایت شان شده‎اند.

حیدری همچنان گفت مقام‎های حکومت بیشترین توجه شان را به خانواده‎های بیجا شده در نتیجه جنگ‎های اخیر متمرکز کرده‎اند.

او افزود:

" کمک‎های ما در زون هایی از ولایت کندز، هلمند و ارزگان که هم اکنون جنگ در آن ولایت‎ها ادامه دارد رسیده است و به کمک همکاران بین‌المللی ما، آمادگی و مواد لازم برای کمک به ولایت‎های که جنگ ادامه دارد، در اختیار داریم."

حیدری می‎گوید، در بخش های‎ که رسانیدن کمک‎ها از بهر شدت جنگ دشوار باشد، با خریداری مواد اولیه از بازارهای محلی، این کمک‎ها برای باشندگان آن ولایات رسانیده خواهد شد.

شماری از بیجا شده‌های داخلی
شماری از بیجا شده‌های داخلی

این وزارت در حالی رساندن کمک‎های اولیه برای بیجا شدگان داخلی را نیاز جدی می‎گوید که همزمان با شدت گرفتن جنگ در شماری از ولایات این کشور، شمار بیجا شدگان داخلی نیز از ولایات رو به افزایش است.

از سوی دیگر وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‎گوید احصائیه گیری دقیق از بیجا شدگان داخلی کار دشوار است؛ اما به گونه تخمینی، شمار بیجا شدگان داخلی در این کشور، ممکن از مرز یک میلیون تن بگذرد که بیشتر این رقم را بیجا شدگانی می‎سازند که از بهر جنگ خانه های‎شان را ترک کرده‎اند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، در مناطقی‎که نیاز است، سروی انجام می‎شود تا برای رسانیدن کمک به بیجا شدگان داخلی، نتایج این سروی به کمک کنندگان بین‌المللی سپرده شود.

از سوی دیگر، میرام صداقت سخنگوی سره میاشت می‎گوید این اداره، امکانات رسانیدن کمک برای بیش از ۲۷۰۰ خانواده در ولایات کندز، هلمند و ارزگان را دارد؛ اما این کمک‎ها به گفته او بسنده نیستند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

وی افزود:

" شمار بیجا شد‎گان داخلی روز به روز رو به افزایش است، طبیعی است که این کمک‎ها بسنده نیستند؛ اما ما تلاش می‎ورزیم که، بر اساس امکانات دست داشته کمک‎ها را برای این بیجا شدگان برسانیم."

صداقت از تاجران و مردم دارا نیز می‎خواهد تا در رسانیدن کمک به خانواده‎های بیجا شده، با این اداره همکاری کنند.

قرار است مقام‎های حکومت افغانستان در نشست بروکسل نیز بحث‎های در مورد معضل بیجا شدگان داخلی داشته باشند و خواستار کمک‎های بیشتر در این زمینه شوند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG