لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

بیجا شده‌های داخلی در افغانستان به کمک‌های عاجل نیاز دارند


شماری از افغانها که در اثر حوادث مختلف از مناطق شان بیجا شده‌اند می گویند که به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

این بیجا شدگان که به علت افزایش نبردها و رویدادهای طبیعی از یک منطقه به منطقه دیگر پناه گزین شده اند، از حکومت و جامعه جهانی خواستار کمک‌های بی‌درنگ بخاطر بازگشت به خانه‌هایشان اند.

شماری از این بیجا شدگان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که از روی مجبوریت نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند و در حال حاضر با چالش‌های جدی روبه رو اند.

عبدالعزیز یکی از باشندگان نادعلی که بخاطر نا امنی‌ها به شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت پناه گزین شده‌است، می‌گوید:

"باشندگان منطقه چاه انجیر که به اینجا آمده‌اند، نمی‌توانند بروند و وسایل اولیه خانه‌شان را بیاورند و در اینجا نیز کسی با آنان کمک نمی‌کند. خواست ما از دولت همین است که ما را در بازگشت به خانه و منطقه ما کمک کند."

از سوی دیگر، محمد علم یکی از باشندگان ولایت سرپل که به علت رویدادهای طبیعی خانه و کاشانه‌اش را رها کرده و با خانواده‌اش در ولایت بلخ پناه برده‌است می‌گوید، تنها یکبار با وی کمک صورت گرفته و با گذشت یکسال، دولت اصلاً به وضعیت آنان توجهی نکرده‌است.

وی گفت:

"همه ما در اینجا در به در می‌گردیم. تنها در سال اول که ما بیجا شدیم، با ما کمک صورت گرفته و پس از آن کدام کمکی با ما نشده‌است."

افزایش بیجا شدگان داخلی در افغانستان، سازمان ملل را نیز نگران ساخته است
افزایش بیجا شدگان داخلی در افغانستان، سازمان ملل را نیز نگران ساخته است

افزایش بیجا شدگان داخلی در افغانستان، سازمان ملل را نیز نگران ساخته است چنانکه؛ راشد خلیکوف معاون سرمنشی سازمان ملل متحد برای کشورهای آسیایی در آخرین سفرش به افغانستان گفته است، تنها در جریان سال روان میلادی حدود ۲۰۰هزار افغان از خانه‌ها و مناطق‌شان بیجا شده‌اند.

او گفته است، با توجه به این رقم، شمار بیجا شدگان داخلی در افغانستان به ۱.۲میلیون تن رسیده‌است.

با این همه، وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید، بودجه کافی بخاطر کمک رسانی به این بیجا شده گان در اختیار ندارد و تنها نقش هماهنگ کننده را بخاطر کمک رسانی برای آنان دارد.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی کمک رسانی به بیجا شدگان داخلی را وابسته و نیازمند حمایت جامعه جهانی می‌داند:

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان

"برای بازگشت بیجا شدگان داخلی که سال‌ها را در دیگر مناطق گذرانده اند،نیاز است تا دولت افغانستان رول رهبری کننده را اجرا کند و همانند ما یک ادارۀ است که برای عملی شدن برنامه‌ها کار می‌کند تا در بازگشت بیجا شدگان، سودمند تمام شود."

با آنکه این وزارت از تلاش‌ها برای زمینه سازی کمک رسانی به بیجا شدگان داخلی سخن می‌زند؛ اما می‌گوید که درگیری‌ها در این کشور حتی شمارش دقیق بیجا شدگان داخلی و روند کمک رسانی برای آنان را با چالش رو به رو ساخته است.

مسئولان این وزارت تأکید می‌ورزند که اگر به بیجا شدگان داخلی توجه نشود، در آنصورت این کشور با بحران بشری رو به رو خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG