لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

رشید: بررسی اسناد واجدان شرایط کمیسیون‎های انتخاباتی آغاز شد


کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‎های انتخاباتی، کار بررسی اسناد و تثبیت هویت افرادی را که برای عضویت در کمیسیون‎های انتخاباتی ثبت نام می‎کنند، آغاز کرده‎است.

همزمان با ادامه روند ثبت نام افراد برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی، کمیته گزینش می‎گوید مرحله بررسی اسناد و تثبیت واجدان شرایط راه یابی به این کمیسیون‎ها را روز پنج‎شنبه آغاز کرده‎است.

یوسف رشید سخنگوی این کمیته تأکید می‎ورزد که پس از این مرحله، کار تحقیق و تهیه فهرست واجدان شرایط راه یابی به کمیسیون‎های انتخاباتی، آغاز و نهایی خواهد شد.

رشید: ما مرحله اول خود را آغاز کردیم که مرحله تثبیت و تفکیک است.
رشید: ما مرحله اول خود را آغاز کردیم که مرحله تثبیت و تفکیک است.

وی افزود:

"ما مرحله اول خود را آغاز کردیم که مرحله تثبیت و تفکیک است، در مرحله تفکیک اسنادی را بررسی می‎کنیم که از سوی درخواست کننده‎گان برای ما ارائه شده‎است که آیا بر اساس قانون واجد شرایط هستند یا نه؟ و با گذر از این روند، مرحله تحقیق و تهیه فهرست افراد آغاز می‎گردد."

به گفته رشید پس از مرحله تهیه فهرست واجدان شرایط عضویت در کمیسیون‎های انتخاباتی، روند خلص سازی آغاز خواهد شد.

به گفته او از میان تمامی نامزدان، فهرست ۲۱ تن برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و پانزده تن دیگر، برای عضویت در کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی، به رئیس جمهور فرستاده خواهد شد.

اما رئیس جمهور غنی از این فهرست، هفت تن را به عنوان کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن را به حیث کمیشنر در کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی خواهد کرد.

رئیس جمهور در نشست بروکسل بار دیگر بر تعهداتش در راستای آوردن اصلاح در نظام انتخاباتی تأکید کرد.
رئیس جمهور در نشست بروکسل بار دیگر بر تعهداتش در راستای آوردن اصلاح در نظام انتخاباتی تأکید کرد.

یکی از خواست‎های جامعه جهانی از حکومت افغانستان، آوردن اصلاحات در سیستم انتخاباتی و شتاب برای تعیین حوزه‎های انتخاباتی است.

یک روز پیش از این، رئیس جمهور در نشست بروکسل بار دیگر بر تعهداتش در راستای آوردن اصلاح در نظام انتخاباتی تأکید کرد.

اما اکنون، عبدالودود پیمان یکی از اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون ولسی جرگه می‎گوید، انتظار مردم این است که در کار کمیته گزینش شفافیت وجود داشته باشد.

پیمان: کمیته گزینش مجبور است که مورد قبول مردم باشد.
پیمان: کمیته گزینش مجبور است که مورد قبول مردم باشد.

وی افزود:

"اعضای کمیته گزینش مجبور هستند برای داشتن حمایت دونرهای کمک کننده و جهان، چهره‎های را در کمیسیون‎ها بیاورند که مورد قبول مردم باشند و ان‌شاءالله برای پایان چالش‎های موجود در کشور، کارهای خوبی انجام دهند."

این‌که وعده‎های حکومت با جامعه جهانی در راستای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی تا چه پیمانه عملی خواهد بود با گذر زمان روشن خواهد شد.

پیشتر نگرانی‌های وجود داشته‎است که دست‌های از حکومت در کار این کمیته مداخله می‎کنند و اراده برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی از سوی رهبران حکومت وجود ندارد.

اکنون نیز اعضای ولسی جرگه می‎گویند، اگر در انتخاب افراد برای راه یابی در کمیسیون‎های انتخاباتی، شایستگی و کارایی در نظر گرفته نشود، جهان و کمک کننده‎گان بین‌المللی به کار حکومت وحدت ملی در راستای اصلاحات انتخاباتی، بی‌باور خواهند شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG