لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات افغانستان چگونه تعیین می‌شوند؟


یوسف رشید عضو و سخنگوی کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی
یوسف رشید عضو و سخنگوی کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی

افراد علاقه مند برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان الی پایان هفته جاری فرصت دارند تا درخواست‌ها و اسناد شان را به کمیته گزینش کمینشران کمیسیون های انتخاباتی بسپارند.

این کمیته می‌گوید که بعد از روز پنجشنبهکار را روی بررسی اسناد واجدین شرایط برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی آغاز می‌نماید.

یوسف رشید عضو و سخنگوی کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به روز جمعه به رادیو آزادی گفت، تلاش می‌کنند که فهرست واجدین شرایط در جریان یک یا یک و نیم ماه ترتیب شود.

وی گفت:

" در حدود چهارصد و هفتاد درخواستی را از قبل داریم که به کمیته گزینش قبلی که کارش ناتمام مانده بود تسلیم داده شده بود. حالا یک فرصت مجدد داریم و بیبینیم که تعداد درخواستی‌ها به چند می‌رسد. زمانیکه این پروسه تکمیل شود بعد از آن مراحل بررسی را آغاز می‌کنیم. اما در همین جریان که درخواستی‌ها را دریافت می‌کنیم روی طرزالعمل هم کار را آغاز می‌کنیم تا طرزالعمل ما بیشتر دقیق شود و ما را در اجرای کار ها کمک کند."

کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان بعد از آن ایجاد و اولین جلسه اش را به روز چهارشنبه برگزار کرد که رئیس جمهور اشرف غنی قانون انتخابات را توشیح کرد.

این کمیته پنج عضو دارد و در ترکیب آن نماینده‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، ستره محکمه، کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی و جامعه مدنی و یک نماینده گروه‌های مدافع حقوق زنان شامل اند.

کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی از میان افرادیکه ثبت نام می‌کنند یک فهرست از واجدین شرایط را به ریاست جمهوری پیشنهاد می‌کند.

ریاست جمهوری از میان اشخاص شامل این لیست هفت تن را به عنوان کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن را به حیث کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی خواهد کرد.

در همین حال دیده بان انتخابات افغانستان به این باور است که حکومت در آستانۀ برگزاری اجلاس بروکسل تحت فشار جامعه جهانی اقدام به ایجاد کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی کرده‌است.

جانداد سپین غر رئیس این نهاد در صحبت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کرد که روند اصلاحات انتخاباتی در افغانستان پس از کنفرانس بروکسل یک بار دیگر با بن بست رو به رو نشود.

جانداد سپین غر رئیس دیده بان انتخابات افغانستان
جانداد سپین غر رئیس دیده بان انتخابات افغانستان

وی افزود:

" کمیته گزینش که اخیرآ ایجاد شده یک اقدام حکومت برای روند اصلاحات انتخاباتی است اما ما به دلیل اینکه این اقدام زیر فشار جامعه جهانی و به خاطر رفتن به کنفرانس بروکسل صورت گرفت نگران هستیم که بعد از کنفرانس بروکسل دوباره این روند اصلاحات با بن بست رو به رو نشود و یا بار دیگر حکومت و یا پارلمان با یک بهانه این روند را دچار مشکل نسازد. این جزء از نگرانی ما است."

قرار است اجلاس بروکسل در مورد افغانستان هفته جاری در پایتخت بلجیم برگزار شود.

سخنگوی کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی هم این نگرانی را به جا دانسته اما ابراز امیدواری می‌کند که دیگر در برابر پروسه اصلاحات انتخاباتی در افغانستان مشکل ایجاد نشود.

اصلاحات انتخاباتی از جمله تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان به حساب می‌آید.

آنان گفته اند که به تعهدات شان در راستای اصلاحات انتخاباتی پا بند اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG