لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

هشدار جدید روسیه به امریکا


روسیه هشدار داده‎است که اگر طیاره‎های امریکا بر سوریه حمله کنند، روسیه شاید آن‎ها را سرنگون کنند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه جنرال ایگور کوناشینکوف هشدار می‎دهد که اگر طیاره‎های ایتلاف تحت رهبری امریکا بر قوای حکومت سوریه حمله کنند، سیستم دافع هوای روسیه شاید آن‎ها را سقوط بدهد.

از اخیر هفته گذشته به این سو روسیه راکت‎های اس ۳۰۰ را در سوریه جابجا نموده و سه کشتی بزرگ طیاره بردار جنگی را به بحیره مدیترانه فرستاده است.
از اخیر هفته گذشته به این سو روسیه راکت‎های اس ۳۰۰ را در سوریه جابجا نموده و سه کشتی بزرگ طیاره بردار جنگی را به بحیره مدیترانه فرستاده است.

​این جدی ترین و واضح ترین هشداری می‎باشد که تا حال از سوی یک مقام نظامی روسیه در جنگ سوریه به نشر رسیده‎است.

این هشدار در یک زمانی نشر می‎شود که روابط بین امریکا و روسیه سرد شده است.

ایالات متحده در آغاز هفته که گذشت اعلان نمود که مذاکرات در مورد همکاری با روسیه را در سوریه متوقف می‎سازد، مذاکراتیکه هدف از آن همکاری در ساحه آتش بس در سوریه بود.

قبل از این روزنامه واشنگتن پوست خبر داده بود که وزارت دفاع امریکا امکانات مختلف حملات مستقیم بر رژیم سوریه را به رئیس جمهور اوباما پیشنهاد کرده‎است.

امریکا بعد از آن در این مورد تصمیم گرفت که طیاره‎های جنگی روسیه و سوریه بر شهر حلب سوریه حمله کرده و صدها نفر ملکی را به قتل رساندند. از اخیر هفته گذشته به این سو روسیه راکت‎های اس ۳۰۰ را در سوریه جابجا نموده و سه کشتی بزرگ طیاره بردار جنگی را به بحیره مدیترانه فرستاده است. چندین راکت دور زن اس ۴۰۰ هم در کشتی‎های روسی که در سواحل سوریه مستقر اند جابجا شده‎اند.

روز چهار اکتوبر روزنامه واشنگتن پوست نوشت که وزارت دفاع امریکا در پاسخ به حمله بر حلب چندین طرح حمله محتمل هوایی را علیه قوای حکومت سوریه به اداره رئیس اوباما پیشنهاد کرده‎است.

کوناشینکوف: قرارگاه‎های هوایی حمیمیم و تارتوس در سوریه با سیستم دافع هوای اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مسلح می‎باشند.
کوناشینکوف: قرارگاه‎های هوایی حمیمیم و تارتوس در سوریه با سیستم دافع هوای اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مسلح می‎باشند.

کوناشینکوف که دیروز پنجشنبه به خبرنگاران در مسکو صحبت می‎کرد در این مورد گفت:

"من می‎خواهم به طراحان ستراتیژی امریکا یاد آور شوم که قرارگاه‎های هوایی حمیمیم و تارتوس در سوریه با سیستم دافع هوای اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مسلح می‎باشند و شعاع پوشش این سیستم برای طیاره‎های که به منطقه پرواز می‎کنند شاید تعجب آور واقع شود.

آن‎ها باید بدانند که مسئولین روسی این سیستم‎های دفاعی شاید وقت آن‎را نداشته باشند که در مورد مسیر حرکت هر راکت از طریق لین مستقیم تلفونی بین امریکا و روسیه خواهان معلومات شوند."

جنرال روسی افزود او به امریکا توصیه می‎کند عواقب این پلان خود را عمیق ارزیابی کند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا جان کربی بیانات سخنگوی وزارت دفاع روسیه را تحت تنقید قرار داده و گفت این سخنان برای حرکت بسمت یک راه حال دپلوماتیک مناسب نیست. اما او افزود که روسیه باید تنها به نمایندگی خود صحبت کند و امریکا امکانات مختلفی را در بحران سوریه مد نظر دارد که تمام آن‎ها بر محور راه حل‎های دپلوماتیک نمی‎چرخند.

XS
SM
MD
LG