لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۸ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

فیفا: در کار کمیتۀ گزینش نباید مداخله صورت گیرد


شماری از نهادهای جامعه مدنی از تشکیل کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی اظهار خرسندی کرده و از این کمیته می‌خواهند تا کار اش را با بی طرفی کامل به پیش ببرد.

گروه مشترک نهاد های جامعه مدنی مرتبط با انتخابات به روز یکشنبه در یک نشست خبری اظهار داشتند که کمیته گزینش در معرفی افراد به رئیس جمهور به عنوان اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی باید اصل تخصص، بیطرفی، شهرت نیک، ترکیب قومی و جنسیتی و شفافیت را در نظر گیرد.

رحمت الله صالحی مسئول بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا روز یکشنبه در این نشست خبری در کابل گفت، رهبران حکومت وحدت ملی باید در روند کاری کمیته گزینش مداخله نکنند.

رحمت الله صالحی مسئول بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا
رحمت الله صالحی مسئول بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا

وی افزود:

"کمیته گزینش مرجع نهایت مهم در راستای معرفی اشخاص متخصص، متعهد و بیطرف جهت شکل گیری کمیسیون‌های معتبر و مستقل به شمار می‌رود، در صورتی حکومت و یا هر شخص دیگر در کار این کمیته مداخله مینماید در این صورت لازم است تا کمیته گزینش موضوع را با مردم در میان گذاشته و توانایی خویش را جهت جلوگیری از مداخلات حکومت به مردم ثابت سازد."

این در حالی است که کمیته گزینش اواخر هفته گذشته صدها درخواستی افراد را برای راه یافتن به کمیسیون‌های انتخاباتی دریافت کرده بود.

این کمیته حالا کار روی بررسی اسناد رسیده را آغاز کرده‌است، به گفته مسئولان این کمیته بررسی اسناد کم و زیاد یک و نیم ماه را در بر خواهد گرفت.

علی اصغری مسئول برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در این نشست از کمیته گزینش خواست تا از ورود کسانی که شهرت نیک ندارند به کمیسیون‌های انتخاباتی جلوگیری کند.

به گفته وی کسانی که به شکل از اشکال در روند های دموکراتیک به خصوص انتخابات مردم را بی باور ساختند و روندهای دموکراتیک را صدمه زدند کمیته گزینش باید از معرفی شان به رئیس جمهور جهت عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی جلوگیری کند.

در این حال یوسف رشید یک عضو کمیته گزینش می‌گوید که آنان در روند کاری شان تنها ضوابط و توانایی را در نظر می‌گیرند.

یوسف رشید یک عضو کمیته گزینش
یوسف رشید یک عضو کمیته گزینش

وی افزود:

" کارهای ما بسیار شفاف است و علنی است و ما همیشه از حضور جامعه مدنی و مطبوعات در داخل کمیته استقبال کردیم و فضا را برای شان مساعد ساختیم که بیایند و مشاهده بکنند و حالی هم تأکید می‌کنم که دوست های ما از نهاد های حضور پُر رنگ خود را اینجا داشته باشند."

پس از پایان کار کمیته گزینش، این کمیته بیست و یک تن را به رئیس جمهور معرفی می‌کند و رئیس جمهور از این میان هفت تن را به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تعیین می‌کند.

همچنان کمیته گزینش فهرست پانزده نفری را به رئیس جمهور می‌فرستد که از این میان پنج تن به عنوان اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی رئیس جمهور معرفی می‌شوند.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG