لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

اشرف غنی حمله بر اماکن مقدس را جنایت بشری خواند


رئیس جمهور غنی حمله شب سه شنبه بالای زیارتگاه سخی را جنایت بشری خوانده و از مردم و عالمان دین خواست علیه جنایت پیشه‌گان بی‌ایستند.

آقای غنی که در مراسم عاشورا در کابل سخن می‌زد، وحدت افغان‌ها را یک پیروزی خواند و گفت در شرایطی که افغانستان در مسیر پیشرفت قرار گرفته دشمنی‌ها نیز بیشتر شده اما افغان‌ها باید حرکت‌های تفرقه افگنانه را ناکام سازند.

غنی: رویداد تروریستی شب گذشته چهره واقعی ضد انسانی دشمنان را نمایان ساخت.
غنی: رویداد تروریستی شب گذشته چهره واقعی ضد انسانی دشمنان را نمایان ساخت.

افزود:

"رویداد تروریستی شب گذشته در زیارتگاه سخی یکبار دیگر نقاب از چهره آنانی که بر خلاف اسلام و انسانیت دست به جنایت بشری می‌زنند برداشته و چهره واقعی ضد انسانی آنان را نمایان ساخت."

در همین حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخلۀ افغانستان در صفحه فیسبوک‌اش نوشته‌است که ناوخت روز سه شنبه در شهر کابل دو حمله رخ داده، نخست بر زیارت سخی شهر کابل و حمله دوم در کارته چهار بالای مسجد چهاریار که در نتیجه این حملات به شمول ۳ زن و ۲ طفل ۱۶ تن کشته و به شمول ۲۶ زن ۵۴ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

از دهم ماه محرم از سال ۶۱ هجری قمری در سراسر کشور های اسلامی بزرگداشت می‌شود.

از این روز در کابل و ولایات با تدابیر خاص از سوی عزاداران با برگزاری مراسم خاص، دادن صدقه و رفتن به زیارت‌ها بزرگداشت شد.

مراسم عزاداری
مراسم عزاداری

جاده‌ها و چهاراهی‌ها با تکه‌های سیاه به رسم عزا سیاه پوش شده‌اند.

موسفیدان، جوانان، زنان و کودکان در این مراسم حضور دارند و جوانان به سینه زنی، زنجیر و تیغ زنی پرداختند.

شماری از جوانان و نوجوانان که خود را تیغ زده اند، در مورد مراسم عزاداری چنین می‌گویند:

"محمد یاسین راضی هستم، می‌خواهم این راه زنده باشد همین قسم با دادن خون، تیغ زدن، زنجیر زنی و نذر این خط تا موجودیت بشریت، زنده باشد."

اما محمد کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح به صراحت گفت که در تجلیل از عاشورای حسینی نباید شعارها و دسته‌های سینه زنی در خیابان‌های کشور راه اندازی شود، زیرا این امر به نفع ملت افغانستان نیست.

آقای خلیلی می‌گوید:

"مه تشکر می‌کنم از مردم و عزاداران که نیروهای امنیتی را از طریق اهدای خون یاری رساندند آن عشق حسین نیست که با زدن قمه و زنجیر در سرک‌ها خون‌شان را بریزند."

پیش از این عبدالوکیل عالم دین گفته‌است که ریختاندن خون در این روز، حرکات افراطی و جمع شدن در سرک‌ها از نظر اسلام جایز نیست.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG