لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

آگاهان: برای جلوگیری از استفاده لباس نظامی توسط مخالفان اقدام شود


برخی از آگاهان نظامی می‎گویند برای جلوگیری از استفاده لباس نظامی از سوی مخالفان مسلح در انجام حملات تروریستی، باید اقدامات عملی صورت گیرد.

این آگاهان مسایل نظامی می‎گویند انضباط شهری باید انکشاف داده‌شود و حتی از نیروهای امنیتی که با لباس نظامی در شهر گشت و گذار می‎کنند بازپرس صورت گیرد.

آنان همچنان می‎گویند که این کار می‎تواند تا حد زیاد از استفاده لباس نظامی از سوی مخالفین مسلح و افراد غیر مسئول جلوگیری کند.

مجتبی پتنگ وزیر اسبق داخله افغانستان و یکی از آگاهان نظامی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت انضباط شهر می‎توانند از نیروهای امنیتی رمزهای مخصوص را بپرسند تا اطمینان حاصل شود که آنان جهت اجرای وظایف به ساحات شهر رفته‎اند.

پتنگ: انضباط شهری از هر نیروی امنیتی که در شهر گشت و گذار می‎کرد از آنان پرسیده می‎توانستند.
پتنگ: انضباط شهری از هر نیروی امنیتی که در شهر گشت و گذار می‎کرد از آنان پرسیده می‎توانستند.

وی افزود:

"زمانی‎که وزیر داخله بودم تشکیل انضباط شهری را در کابل تنظیم کردیم که هر نیروی امنیتی که در شهر گشت و گذار می‎کرد از آنان پرسیده می‎توانستند که در این وقت رسمی و یا غیر رسمی چطور با یونیفورم در ساحه می‎گردند، اگر همین اقدام در تمام ولایت‎های افغانستان انکشاف داده و برای آنان صلاحیت بدهند، می‎تواند که تا حدی نظم و دسپلین را در شهرها به میان آورده و مخالفین نیز در هراس باشند که در شهرها با یونیفورم هم بازپرس وجود دارد."

آقای پتنگ همچنان تأکید کرد که باید از شرکت‎های تولید کننده وسایل و لباس نظامی نظارت دقیق صورت گرفته و عرضه آزاد این وسایل و البسه در بازار ممنوع قرار داده شده و همچنان کنترول بر نقاط سرحدی افزایش یابد.

حمله شب گذشته به زیارت سخی در شهر کابل
حمله شب گذشته به زیارت سخی در شهر کابل

این در حالیست که حمله شب چهارشنبه بر زیارت سخی در کابل که شانزده کشته و پنجاه و پنج زخمی بر جا گذاشت، از سوی یک مهاجم ملبس با یونیفورم نظامی انجام شد.

شماری از حوادث تروریستی و جنایی دیگر نیز که در کابل و یا برخی ولایت‎های افغانستان رخ داده‎است، عاملین آن افرادی بوده اند که از لباس نیروهای امنیتی افغان استفاده کرده‎اند.

گزارش‎ها می‎رسانند که در بیشتر موارد افراد ملبس با یونیفورم نظامی از سوی مأمورین مؤظف پولیس در پوسته‎های امنیتی، مورد بازپرس قرار نمی‎گیرند.

اما وزارت داخله افغانستان می‎گوید نیروهای امنیتی افغان همواره تلاش کرده‎اند تا جلو استفاده لباس نظامی از سوی مخالفین مسلح و افراد غیر مسئول را، بگیرند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت برای جلوگیری کامل از این کار، به همکاری و مبارزه مشترک نیاز است.

صدیقی: تمام این موارد را مسئولین امنیتی ما در نظر خواهند گرفت.
صدیقی: تمام این موارد را مسئولین امنیتی ما در نظر خواهند گرفت.

او افزود:

"نهادهای پولیس و سایر نهادهای امنیتی که مسئولیت انضباط شهری را دارند طبعاً در گشت و گذار افراد و وسایط امنیتی تلاش‌شان را می‎کنند، اما با تأسف شاهد این موارد هستیم که دشمن با استفاده از لباس نظامی در یک ساحه دست به حمله می‎زنند، تمام این موارد را مسئولین و نیروهای امنیتی ما در نظر خواهند گرفت وهمگی ما باید مشترکاً کار کنیم تا جلو این اعمال تروریستی را بگیریم."

برخی از باشنده‎های شهر کابل می‎گویند اگر برای جلوگیری از سوء استفاده لباس نظامی اقدام جدی صورت نگیرد، اعتماد مردم نسبت به نیروهای امنیتی صدمه خواهد دید.

به گفته آنان، در این صورت مردم مخالفین مسلح را با نیروهای افغان و نظامیان افغان را با شورشیان اشتباه خواهند گرفت.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG