لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

بیجاشده‌های جنگ کندز در حال برگشت به خانه های‌شان هستند


خانواده‎های که از اثر جنگ از شهر کندز بی‌جا شده بودند در حالِ برگشت هستند.

در نتیجه جنگ شهر کندز به یک مخروبه مُبدل گردیده‎است، در هر گوشه و کنار این شهر دوکان‌های حریق شده، موترهای حریق شده و خانه‌های ویرانه شده دیده می‌شود.

شهر کندز ده روز میدان جنگ بود. این جنگ باشنده‎گان شهر را سخت متأثر نموده از چهرها خوشی را گرفته‎است و مردم نسبت به آینده شان نگران هستند.

نمای از شهر کندز پس از جنگ
نمای از شهر کندز پس از جنگ

چندتن از باشنده‎گان این شهر در گفت‌گو به رادیوآزادی چنین گفتند:

"در پانزده روز ما در خانه گیرمانده بویدم، آب آشامیدنی نداشتیم، نان نداشتیم و به مواد خوراکی دستررسی نداشتیم به مشکلات زیاد مواجه بودیم، مانند یک بندی در خانه زندانی بودیم. حالا که دولت شهر را گرفت خیلی خوش هستیم."

"در جریان جنگ ما با مشکلات زیاد روبرو بودیم، شهر کاملآ بسته بود در کوچه‌ها گشت و گذار افراد مُلکی نبود، ما نان و آب نداشتیم و حالا بسیار خوش هستیم که دولت شهر ما را از طالبان پاکسازی کرد."

باشنده‎گان شهر کندز می‌گویند که دولت باید سیستم برق همچنان شبکه‌ آب رسانی را دو بار فعال کند، چون در حال حاضر مردم با نبود آب آشامیدنی و مواد خوراکی مواجه هستند.

این باشنده‎گان از حکومت مرکزی و مسئولان محلی می‌خواهند تا به گونه کامل حومه‌های این شهر را از حضور فزیکی طالبان مسلح پاکسازی نمایند تا مردم در یک فضای امن، بدون نگرانی زنده‎گی کنند.

مسئولان محلی کندز می‌گویند که نیروهای دولتی بیشتر ساحات این شهر را از حضور فزیکی طالبان مسلح تصفیه نموده‎اند.
مسئولان محلی کندز می‌گویند که نیروهای دولتی بیشتر ساحات این شهر را از حضور فزیکی طالبان مسلح تصفیه نموده‎اند.

یکتن از باشندگان شهر کندز در صحبت با رادیوآزادی چنین گفت:

"ده روز در شهر جنگ بود در این جنگ مردم خیلی متضرر شدند، خانه‌ها و دوکان‌های مردم سوخت، مردم در به در شدند حالا که دولت شهر را گرفته ما خیلی خرسند هستیم. دولت باید به عملیات‌های تصفیوی خویش ادامه بدهد."

مسئولان محلی کندز می‌گویند که نیروهای دولتی بیشتر ساحات این شهر را از حضور فزیکی طالبان مسلح تصفیه نموده‎اند و وضعیت امنیتی در این شهر بهبود یافته‎است.

بر اساس گفته‌های این مسئولان هنوز هم عملیات نیروهای دولتی برضد طالبان مسلح در حومه‌های شهر جریان دار، تا مرکز این ولایت از حملات احتمامی طالبان مسلح رهایی پیدا کند.

باید یاد آور شد، که در مسیر شاهراه کندز – تخار الی نزیک ولسوالی خان آباد طالبان مسلح حضور فزیکی دارند و موترهای مسافرین را تلاشی می‌کنند.

باشنده‎گان کندز می‌گویند اگر حکومت وحدت ملی می‌خواهد در شهر کندز صلح و ثبات تأمین شود باید اطراف مرکز کندز را از حضور فزیکی طالبان مسلح پاکسازی کند تا در آینده مرکز این ولایت از حملات احتمالی طالبان نجات پیدا کند.

گزاش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG