لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

نبیل: اگر از نیروهای امنیتی حمایت همه جانبه شود صلح تأمین می‌شود


شماری از مقامات پیشین امنیتی و دفاعی افغانستان انتقاد می‎کنند که نبود هماهنگی میان سیاسیون و مسئولان امنیتی حکومت خلای بزرگی را بوجود آورده‎است.

این مقامات پیشین می افزایند تا زمانی‎که عدم هماهنگی میان سیاسیون و مقامات امنیتی وجود داشته باشد، افغانستان به امنیت، رفاه وآسایش نخواهد رسید.

امرالله صالح رئیس اسبق امنیت ملی افغانستان به روز پنجشنبه در مراسم افتتاح بنیاد موسوم به مساعدت به قهرمانان امنیتی افغان در کابل گفت با آنکه اردوی ملی افغانستان شجاعانه می‎جنگند از سوی سیاسیون به آنان توجه لازم صورت نمی‎گیرد.

صالح: هماهنگی و همدلی بین قشر سیاسی که در قدرت اند و نیروهای مسلح کشور وجود ندارد.
صالح: هماهنگی و همدلی بین قشر سیاسی که در قدرت اند و نیروهای مسلح کشور وجود ندارد.

او افزود:

" در اصل هماهنگی و همدلی بین قشر سیاسی که در قدرت اند و نیروهای مسلح کشور وجود ندارد، آن‎هایی که می‎جنگند، دنبال یک الگو، یک گمشده و یک قشر با معنویت در رهبریت در سطوح مختلف‎اند که متاسفانه این خلا هر روز بزرگ تر می‎شود."

آقای صالح حمایت از نیروهای امنیتی افغان را مسئولیت همه اقشار جامعه خوانده تاکید کرد که این نیروهای باید از توجه دور نگهداشته نشوند.

این اولین باری است که بنیاد مساعدت به قهرمانان امنیتی افغان به هدف جلب کمک‌ها برای خانواده‌های سربازانی ایجاد میشود که درجنگ کشته و یا معلول می‌شوند.

در عین حال رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‎گوید اگر از نیروهای امنیتی به صورت همه جانبه حمایت صورت گیرد این مسئله سبب تامین صلح و ثبات در این کشور می‎گردد.

نبیل: ایجاد این نهاد خیریه و حمایوی هیچ نوع هدف سیاسی و اقتصادی در قبال ندارد.
نبیل: ایجاد این نهاد خیریه و حمایوی هیچ نوع هدف سیاسی و اقتصادی در قبال ندارد.

رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی و مسئول این بنیاد حین افتتاح آن گفت:

" ایجاد این نهاد خیریه و حمایوی هیچ نوع هدف سیاسی و اقتصادی در قبال ندارد و فعالیت‌های آن صرفآ در راستای حمایت معنوی و جلب پشتیبانه از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواهد بود."

رنگین داد فرسپنتا مشاور امنیت ملی پیشین نیز می‎گوید کسانی‎که از مال و جان مردم دفاع می‎کنند باید مورد حمایت قرار گرفته و با کسانی‎که به گفته وی به اشاره بیگانه گان این کشور را ویران می‎کنند تفاوت وجود داشته باشد.

از سوی هم شیرمحمد کریمی لوی درسیتز پیشین اردوی ملی افغانستان به افزایش تلفات نیروهای امنیتی اشاره کرده تاکید کرد که در رهبری این نیروها دست درازی سیاسی صورت می‎گیرد.

کریمی: قسمی‎که لازم است اکمالات برایشان صورت نمی‎گیرد.
کریمی: قسمی‎که لازم است اکمالات برایشان صورت نمی‎گیرد.

او افزود:

"اگر من در مورد اردوی ملی صحبت کنم چهارده سال است که این‎ها در جنگ هستند از جنگ خسته شده‎اند و قسمی‎که لازم است اکمالات برایشان صورت نمی‎گیرد، حمایه هوایی طوریکه لازم است تا حال وجود ندارد متاسفانه در رهبری ملاحظات و طرف‎های سیاسی دست دارد."

این انتقادها در حالی مطرح می‎شود که پیش از این گزارشات از نبود امکانات و عدم هماهنگی در رهبری ارگان‎های امنیتی منشتر شده و از این ناحیه انتقادهای صورت گرفته‎است.

اما ریاست جمهوری افغانستان با رد این انتقاد‎ها می‎گوید نیروهای امنیتی از حمایت قوی سیاسی برخورداراند و همواره از عملکرد آنان ستایش شده‎است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"بیشترین وقت و امکانات حکومت صرف نیروهای امنیتی می‎شود، هر روز رئیس جمهور افغانستان نشست سرقوماندانی قوای مسلح را دارد از طریق ویدیو کنفرانس با قول اردوها در تماس است بیشترین تماس را رئیس جمهور با نیروهای امنیتی و قوماندانان قول اردوها دارد."

گزارش: جاوید حسن زاده

نبود هماهنگی میان سیاسون و نیروهای امنیتی خلا ایجاد کرده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00

XS
SM
MD
LG